5 تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، خبرنگاران ؛ دنیای موسیقی، دنیای وسیع و گسترده ای است که هر فرد بسته به علاقه و توانایی خود می تواند به یکی از حوزه های آن وارد شود. یکی از حوزه های پرطرفدار در دنیای موسیقی، حوزه نوازندگی است که با کمک سازهای مختلف انجام می شود.

5 تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک

از انواع این سازها می توان به پیانو اشاره کرد که سازی با صدای کلاسیک، مجذوب کننده و مورد علاقه همه افرادی است که به حوزه نوازندگی علاقه دارند. پیانو دارای دو نوع آکوستیک و دیجیتال است که در موارد زیادی تفاوت دارند و یکی از آن ها صدای هر مدل پیانو است. در ادامه با تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک و عوامل موثر در تفاوت آنها آشنا خواهیم شد.

مقایسه و تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک

پیانو، یکی از محبوب ترین سازها در دنیاست که به عنوان ساز مادر شناخته می شود. این ساز با قدرت صدای بالا یک ارکست کامل است و با استفاده از آن می توان انواع موسیقی در سبک های مختلف را بدون هیچ محدودیتی اجرا کرد. این ساز محبوب و خوش صدا انواع مختلفی دارد که در دو دسته دیجیتال و آکوستیک جای می گیرند. این دو پیانو از نظر ساختار، شکل ظاهری، ابعاد و میزان، وزن و البته صدا با هم تفاوت دارند.

با توجه به اینکه انتخاب یک ساز بر اساس صدای آن انجام می شود و علاقه مندان به نوازندگی به علت صدای گوش نواز پیانو، این ساز را انتخاب می کنند، در ادامه به مقایسه و بررسی تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک می پردازیم و صدای این دو پیانو را از جنبه های مختلف مقایسه می کنیم.

روش تولید صدا، نخستین تفاوت پیانو دیجیتال و آکوستیک

وجه تمایز اصلی پیانوهای دیجیتال و آکوستیک در روش تولید صدای آن هاست. تولید صدا در پیانوهای آکوستیک به روش مکانیکی انجام می شود. تولید صدای در این مدل پیانو ناشی از ضربه ای است که چکش ها به سیم ها وارد می کنند. با فشردن هر کلاویه یا کلیدهای سیاه و سفید پیانو، چکش متصل به کلاویه، ضربه ای روی سیم مربوط به آن می زند و در نهایت صدای این ساز تولید می شود.

در پیانوهای آکوستیک سه پدال هم در زیر پیانو وجود دارد که به سیم ها متصل بوده و در تولید صدای این ساز نقش دارند. این پدال ها که دمپر، سوستنوتو و کم صدا نام دارند، هر کدام اثری متفاوت روی صدای تولید شده از طریق پیانو آکوستیک دارند.

در پیانوهای دیجیتال اما روش تولید صدا فرق دارد. البته در این پیانوها هم صدا با فشردن کلاویه ها تولید می شود اما صدای ایجاد شده ناشی از چکش و سیم نیست. در این مدل پیانو یک سیستم الکتریکی پیشرفته و پیچیده وجود دارد که با فشردن هر کلاویه کدی را به بلندگو ارسال و تولید می کند.

صدای این مدل پیانو از بلندگوها پخش می شود و فرآیندی کاملا دیجیتالی دارد. البته بعضی از پیانوهای دیجیتال هم دارای پدال هستند که عملکرد و نحوه کار آن ها با پیانوهای آکوستیک تفاوت زیادی دارد.

کیفیت صدا

دیگر موردی که در بررسی تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک می توان مطرح نمود، کیفیت صدای هر کدام از مدل های آکوستیک و دیجیتال پیانوهاست. پیانوهای آکوستیک در تمام مدل ها مانند دیواری و گرند، قدرت صدای بالاتری نسبت به پیانوهای دیجیتال دارند. با توجه به اینکه صدای پیانو آکوستیک مستقیما از برخورد چکش با سیم ها تولید می شود، صدا واقعی تر و مجذوب کننده تر است و شدت بیشتری دارد.

در پیانوهای دیجیتال صدا از سیستم کامپیوتری تولید می شود و از طریق کامپیوتر به بلندگوها منتقل شده و به گوش ما می خورد. این فرایند شدت صدا را کم می کند و بسته به اینکه بلندگو تا چه میزان قوی باشد، قدرت صدا را نیز کم و زیاد می کند. البته امروزه تکنولوژی ساخت پیانوهای دیجیتال پیشرفت زیادی داشته است و بیشتر پیانوهای دیجیتال تازه از نظر قدرت، صدایی شبیه به پیانوهای آکوستیک دارند.

با این حال اختلاف میان کیفیت این دو مدل پیانو برای نوازندگان حرفه ای کاملا محسوس است. البته موضوع تمیز بودن صدا هم اهمیت زیادی دارد که در پیانوهای دیجیتال پیشرفته نسبت به پیانوهای آکوستیک بهتر است و هر چقدر بلندگوها قوی تر باشند، تمیز بودن صدا نیز بیشتر و بهتر خواهد بود. اگر در پی تولید صدایی شفاف و دلنواز با کمترین زحمت و فشار به کلاویه ها و انگشتان هستید، پیانو دیجیتال بهترین انتخاب برای شما است.

تعداد صدا

یکی از ویژگی های مجذوب کننده پیانوهای دیجیتال که در پیانوهای آکوستیک به شکل کاملا محدودی وجود دارد، تعداد صدای پیانو است. همان طور که گفته شد، تولید صدا در پیانوهای آکوستیک از طریق ضربه چکش روی سیم ها انجام می شود و طبیعتا با این فرایند امکان تولید صداهای متفاوت وجود ندارد و نهایتا می توان به کمک پدال ها، صدای پیانو را آرام و بلند، بم یا زیر کرد.

در پیانوهای دیجیتال اما با تغییر در نرم افزار و سیستم دیجیتال پیانو می توان انواع مختلف صداها را تولید کرد. با استفاده از پیانوهای دیجیتال و این قابلیتی که در آن ها وجود دارد حتی می توان صدای سازهای دیگر مانند گیتار را شبیه سازی کرد و با تمرین صدای انواع سازها، یک ارکست کامل را تنها با یک ساز تشکیل داد.

ضبط صدا

یکی دیگر از قابلیت های مربوط به صدا در پیانوهای دیجیتال که پیانوهای آکوستیک فاقد آن هستند، ضبط صدا است. نوازندگان حرفه ای به خوبی می دانند که بهترین راه برای تسلط به نوازندگی و نواختن یک ساز، تکرار و تمرین است و در فرایند تمرین هیچ چیز به میزان گوش دادن به موسیقی خود و پیدا کردن ایرادات آن به صرفه نیست. در پیانوهای دیجیتال برای انجام این کار یک قابلیت ویژه وجود دارد و آن ضبط صدا حین نواختن است.

سیستم کامیپوتری پیانوهای دیجیتال این قابلیت را دارد که با اتصال یک حافظه جانبی یا روی حافظه دستگاه، صدایی که حین نواختن ایجاد می شود را ضبط کند و بعد از خاتمه نوازندگی به این صدا گوش دهد. با انجام این کار می توان ایرادات خود در نوازندگی را پیدا کرد و در نهایت تسلط بیشتری به موسیقی و نواختن پیدا کرد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر: آموزشی برای استفاده از پدال های پیانو

نیاز به کوک برای تولید صدای بهتر

یکی از آزاردهنده ترین مسائل در نوازندگی ناکوک بودن ساز است که حتی نوازندگان حرفه ای و با تجربه نیز بارها و بارها به آن بر می خورند. این مشکل تاثیری مستقیم در صدای ساز دارد و باعث ایجاد صدایی ناواضح، فالش و نامناسب از ساز می شود. مشکل کوک ساز پیانو بیشتر در پیانوهای مدل آکوستیک ایجاد می شود.

ناکوک بودن پیانو آکوستیک به دلایل زیادی رخ می دهد که از جمله آن ها می توان به صاف نبودن زمین، تراز نبودن کلاویه ها، مشکل در اتصال چکش و سیم ها و ... اشاره کرد. در پیانوهای دیجیتال و سیستم کامپیوتری آن ها چنین مسئله ای وجود ندارد و ناکوک بودن این سازها تنها به یک علت ایجاد می شود و آن زمانی است که سایز پیانو مطابق با سایز اتاق یا فضای قرارگیری ساز نباشد.

پیانوی دیجیتال یا آکوستیک؟ کدام انتخاب مناسب تری است؟

در این مطلب به مقایسه و بررسی تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک پرداختیم. همان طور که گفته شد تفاوت صدای این دو پیانو بیشتر مربوط به زمانی بود که تکنولوژی ساخت پیانوهای دیجیتال تا این میزان پیشرفته نبود و این سازها قدرت صدای امروزی را نداشتند.

در حال حاضر با خرید یک پیانو دیجیتال کاملا حرفه ای می توانید صدایی مشابه پیانو آکوستیک داشته باشید، البته در صورتی که محدودیتی در بودجه نداشته باشید و با بهترین مدل های پیانو دیجیتال آشنا باشید

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "5 تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تفاوت صدای پیانو دیجیتال و آکوستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید