چه طور شته گیاهان خانگی ام را از بین ببرم؟

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، علاوه بر گل های زیبا، آب و هوای خوب و باران های ملایم، بهار علامت دیگری هم دارد، هجوم شته ها! در این فصل آفتی که بیشتر از همه توجه را به خود جلب می نماید و مشکل ساز می گردد، همین شته معروف است!

چه طور شته گیاهان خانگی ام را از بین ببرم؟

اما چه طور با این آفت کوچک سبز رنگ (گاهی هم به رنگ های دیگر) مبارز کنیم؟

شته چیست؟

شته همان آفت کوچکی است که شیره گیاهان را می مکد و از خانواده شته ها است. بالغین این حشره بدنی گلابی شکل دارند و مقدار شان از کمتر از 1 میلی متر آغاز می گردد. بیشترین شته هایی که بر گیاهان خانگی دیده می گردد همان هایی هستند که سبز کمرنگ اند. اما شته ها به رنگ های دیگر مثل صورتی، سفید، خاکستری، زرد وسیه هم یافت می شوند. در بهار شته هایی بالدار هم مشاده می شوند که برای توسعه کلنی شان به این سو و آن سو پرواز می نمایند.

شته ها به سرعت زاد و ولد نموده و جمعیت زیادی را بر روی گیاه درست می نمایند. اگر شته به یکی از گیاهان تان حمله کند طولی نمی کشد که بر روی تمام گیاهان دیگرتان هم پخش می گردد. پس فکر نکنید تنها یکی از گیاهان تان را از بین می برند، آین آفات کوچک تا همه گیاهان تان را مورد عنایت قرار ندهد دست بردار نیستند!

همانطور که گفتیم این حشرات بسیار فعال اند و به سرعت از گیاهی به گیاه دیگر حرکت می نمایند. در گیاهان بیرون از خانه، شته هایی که روی گیاه هستند، از طریق مورچه ها محافظت می شوند. مورچه از عسلک فراوریه شده از طریق شته تغذیه می نماید و در ازای آن از شته محافظت می نماید. به علاوه تحقیقات نشان داده مورچه ها هم در انتقال شته ها از یک گیاه به گیاه دیگر بسیار موثر هستند. اما شته هایی که بر گیاهان درون خانه زندگی می نمایند، برای جا به جایی تنها متکی به خودشان هستند.

خسارت شته

همانطور که گفتیم شته ها شیره گیاه را می مکند و از این طریق خسارات جبران ناپذیری به گیاه مان وارد می نمایند. از خسارات اولیه می توان به توقف یا کند شدن رشد گیاه اشاره نمود. شته ها بیشتر به قسمت های جوان گیاه حمله می نمایند و تغذیه آنها در این محل ها موجب بدشکل شدن و پیچ خوردگی شاخسار گیاه می گردد. این آفات در حین تغذیه از گیاه عسلک (که ماده ای چسبناک و قندی است) فراوری می نمایند و آن را روی شاخسار گیاه می ریزند. این ماده چسبناک موجب چسبیدن قارچ دوده (یک قارچ سیاه رنگ) روی شاخسار شده و جذب نور از طریق گیاه را با اشکال روبرو می نماید و در نتیجه فتوسنتز را کاهش می دهد. از دیگر خسارات شته می توان به انتقال بیماری بین گیاهان اشاره نمود.

آوندها همان رگ های گیاه هستند که شته خرطوم خود را در آن فرو نموده و از شیره گیاه تغذیه می نماید. بسیاری از عوامل بیماری زای گیاهی در آوندها یافت می شوند. شته با تغذیه از یک گیاه آلوده ناقل بیماری شده و با فرو کردن خرطوم خود در آوند یک گیاه سالم باعث انتقال بیماری به آن گیاه می گردد.

چه طور با شته ها مبارزه کنیم؟

مانند تمام آفات، اولین و برترین راه مبارزه پیشگیری است. گیاهان سالم، سرحال و قوی کمتر از گیاهان ضعیف و تحت استرس مستعد به حمله شته ها هستند. پس همواره مراقب سلامت گیاهان تان باشید. آبیاری شان را منظم کنید، کود دهی را از قلم نیاندازید و شاخسار مرده را از گیاه جدا کنید.

اما اگر در حال حاضر شته ها بر روی گیاهان تان وجود دارند با این روش ها با آنها مبارزه کنید:

1- شته ها را از روی گیاه بشویید

با استفاده از جریان آب شته ها را از روی گیاه تان بشویید. بعلاوه می توانید آنها را با دست یا یک پنبه کتانی آغشته به الکل از روی گیاه تان پاک کنید. این برترین روش برای مبارزه با تعداد کم شته است.

2- از صابون های حشره کش بهره ببرید

این صابون ها به وفور در فروشگاه های گل و گیاه و یا فروشگاه های مخصوص لوازم کشاورزی موجود هستند. در هنگام خرید این محصول انواع بی بو و ساده آن را تهیه کنید تا این مواد افزودنی به گیاه تان آسیب نرسانند.

3- روغن نیم

این روغن از درخت نیم گرفته می گردد. از این روغن درست بر طبق دستور روی بسته آن بهره ببرید. این روغن برای مبارزه با قارچ ها هم کاربرد دارد و بهتر از همه آنکه به طور سیستماتیک عمل می نماید (یعنی با برخورد به یک قسمت از گیاه، به درون آن نفوذ نموده و در سرتاسر گیاه پخش می گردد). بر طبق تحقیقات استفاده از این روغن بر روی سبزیجات و گل های زینتی بدون مشکل است.

4- سموم دست ساز خانگی

سموم ارگانیک خانگی که با استفاده از سیر و پیاز درست می شوند، هم تاثیر خوبی بر کنترل شته ها دارند وهم از همه نظر ایمن هستند. طرز تهیه این سموم در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است.

5- سموم شیمیایی

من استفاده از این سموم را پیشنهاد نمی کنم چون هم برای خودتان و محیط زیست مضر هستند و هم احتمالا مشکل شما با روش های کم خطر تر بالا حل خواهد شد. پس سعی کنید از این سموم حداقل در داخل خانه استفاده نکنید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "چه طور شته گیاهان خانگی ام را از بین ببرم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور شته گیاهان خانگی ام را از بین ببرم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید