چندین دهه، ناظر و برنامه ریز توسعه یکی بود

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، نخستین گزارش ملی توسعه با عنوان کتاب توسعه رونمایی شد؛ این کتاب حاصل دو سال کار پژوهشی رصدخانه توسعه در پویش فکری توسعه است و با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با مجوز وزارت ارشاد به صورت چاپی منتشرشده است. در این مراسم محسن رنانی، مجتبی لشکر بلکوی و محمد فاضلی سخنرانی کردند.

چندین دهه، ناظر و برنامه ریز توسعه یکی بود

در ادامه نشست محسن رنانی، اقتصاددان گفت: چرا کتاب توسعه مهم است؟ ما در ایران 70 سال برنامه ریزی توسعه داشتیم و بخشی اعظمی از منابع طبیعی خود را در این دوران برداشت کرده ایم ولی هنوز در ابتدای راهیم و این را آمار گواهی می دهد؛ هیچ دولتی در مورد برنامه های توسعه که در این دوره ها تدوین کرده به کلی اعلام شکست یا پس روی نکرده است و گزارش ها حاکی از دستاورد برنامه و دستیابی به بیشترین اهداف برنامه بوده است.

او درباره دلیل این مسئله می گوید: چون ناظر همان طراح و مجری برنامه بوده است. طراح برنامه دولت بود و خود گزارش می داد که چنین شده است. هیچ گاه نمی توانستیم رصد دقیقی از فرایند توسعه در ایران داشته باشیم و آن هم رصد همه جانبه از همه ابعاد توسعه؛ وقتی توسعه وارد فاز اصلی خود می شود که در تمام حوزه ها و ابعاد نهادهای متشکل مدنی شکل گیرد و نقش بازی کنند و نظارت کنند. در حوزه سیاست گذاری هم لازم است نهادهای مدنی وارد سیاست گذاری توسعه شوند و این حوزه از همه حوزه های دیگر مؤثرتر و تأثیرگذارتر است.

رنانی ادامه داد: انتشار این کتاب به امکان رصد همه جانبه ابعاد توسعه کمک می کند تا آگاهی عمومی درباره توسعه بالاتر رود تا مطالبه گری عمومی از سیاست و سیاست مداران و سیاست گذاران شکل گیرد. ما حتی برای تکامل نظریه پردازی در توسعه ملی چاره ای نداریم جز داشتن داده های شفاف. امیدواریم در فاز بعدی بتوانیم شاخص ویژه و بومی درباره توسعه ایران فراهم کنیم و تکامل دهیم. مثل شاخص هم شنوی که باید شاخصی داشته باشد که ببینیم در سال های مختلف شرایط هم شنوی در جامعه ایران به چه سمتی حرکت کرده است. امیدواریم این گام ها تأثیرگذار باشد. متأسفانه توسعه در ایران بلندگو ندارد و امیدواریم کتاب توسعه گامی باشد در راستای داشتن این بلندگو برای این بخش.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "چندین دهه، ناظر و برنامه ریز توسعه یکی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چندین دهه، ناظر و برنامه ریز توسعه یکی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید