غروب اخلاق در لیگ برتر، وقتی AFC به سیرکِ فوتبال ایران درس عبرت می دهد

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، فوتبال جهان روز به روز حرفه ای تر میشود و با پیشرفت چشمگیر خود نگاه جهان را به سمت خود معطوف میکند اما ما همچنان در جای خود درجا میزنیم

غروب اخلاق در لیگ برتر، وقتی AFC به سیرکِ فوتبال ایران درس عبرت می دهد

گروه ورزشی وبلاگ ماه موزیک، کشورهای همسایه که روزگاری برای ما یک لقمه چرب بودند حالا استخوان توی گلو هستند پیشرفت مینمایند و پتک میشوند روی سر مسئولین ورزش ما،ما اما همچنان درجا میزنیم؟ خیر ما عقب گرد میکنیم شاید اگر درجا میزدیم تا این حد عقب افتاده به نظر نمی رسیدیم.کل ورزش ما با سرعتی باور نکردنی عقب گرد میزند از ورزشگاه های ورزشی که روز به روز فرسوده تر میشوند و بازسازی شان بیشتر مورد تخریب و بهانه ای برای کج شدن راه بودجه هاست تا قهرمانی ها و مدال آوری هایی که با تکرار نشدنشان درجا زدن را هم از ورزش گرفته اند!

و در بُعد رفتار حرفه ای هم اگر چه ما هرگز به اصول حرفه ای گری آشنا نبودیم اما آموزه های سنتی ما موجب آن شده بود ورزشکاران ما مردانی بااخلاق به جهان معرفی شوند که حالا با ورود پول های بی حساب و کتاب به ورزش آماتور ما ، همان صندلی را هم از دست داده ایم!

اینکه چرا ورزشکاران ما به قواعد و قوانین حرفه ای چندان پایبند نیستند موردی است که جامعه شناسان و روانشناسان میباید پیرامون آن سخن گویند اما آنچه در اولین نگاه به نظر میرسد نداشتن قانون معین و عدم برخورد قاطع و یا سلیقه ای با متخلفین است که راه را برای بسباری از رفتارهای ناهنجار باز میکند!اگر آنگاه که مربی تیمی به عدم احضار بازیکنی از تیم رقیب به کمیته انضباطی اعتراض میکند و میگوید با رئیس این کمیته تماس میگیرد تا اعتراضش را اعلام کند به جای احضار بازیکن، مربی معترض را به خاطر دخالت در تصمیم های انضباطی احضار میکردند حالا او به راحتی به خاطر حضور دوربین های صدا و سیما کنفرانس خبری را ترک نمیکرد.

اگر زمانی که مربی تیمی در کنفرانس های خبری شرکت نمیکرد قاطعانه با او برخورد میشد این رفتار به مسابقات برون مرزی کشیده نمیشد و جرایم سنگین و بدنامی را به ارمغان نمی آورد.اگر به بازیکنانمان اخلاق حرفه ای را آموزش داده بودیم تا بدانند باید در حیطه اختیاراتشان صحبت نمایند حالا با نسنجیده گویی اسامی بازیکنانمان در لیست جرایم afc نبود.

اگر یاد گرفته بودیم از هر رقابتی حماسه سازی نکنیم، سیاست را ورزش و جنگ را به زمین فوتبال پیوند نمیدادیم تا با یک پست اینستاگرامی اخلاق و اعتبار را با هم ببازیم!اگر زمانی که بازیکنی از کشور با حرکت شادی اش رفتار نژادپرستانه را القا میکرد به جای اینکه به او دروغ برای توجیه را بیاموزیم و با تقلید از حرکتش به جای نشانه های خجالت و شرمساری و ندامت غرور و وزنه های طلبکاری را به او هدیه نمیدادیم شاید ما همجنان میتوانستیم به جای جریمه های سنگین خوشنامی را ارمغان بیاوریم!

اما ما اینجا در ایران قوانین را آنگونه که احساس و خواستهای رنگی و مصلحتهای شغلی مان ایجاب میکند اجرا میکنیم اما حسن حضور در رقابتهای بین المللی فرا گرفتن اخلاق حرفه است.اگر چه نه با کلاس های توجیهی اما با جرایم سنگین بازیکنان و مربیان ما یاد میگیرند در جهانی حرفه ای فوتبال حداقل ویترین زیبایی داشته باشند.سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت ووریا غفوری کاپیتان استقلال به علت مصاحبه بعد از بازی با الشرطه عراق و بی اعتبار کردن مسابقه مبلغ 5 هزار دلار جریمه شد. طبق حکم AFC کاپیتان استقلال باید مبلغ 1250 دلار را در مدت 90 روز به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت کند و در صورت تکرار این رفتار بقیه مبلغ 3750 دلار قابل اجرا است.

فرهاد مجیدی سرمربی استقلال به علت عدم حضور در مصاحبه پیش از بازی با الدحیل قطر مبلغ 10 هزار دلار جریمه نقدی شد. مجیدی باید مبلغ 2500 دلار را در مدت 90 روز آینده به AFC پرداخت کند. بقیه مبلغ 7500 دلار در صورت تکرار این رفتار لازم الاجرا است.باشگاه استقلال به علت عدم حضور مجیدی در نشست خبری پیش از بازی الدحیل مبلغ 10 هزار دلار جریمه نقدی شد. باشگاه استقلال موظف است مبلغ 2500 دلار را در مدت 90 روز پرداخت کند و بقیه مبلغ در صورت تکرار لازم الاجراست.

مهدی ترابی بازیکن پرسپولیس به علت تاخیر در حضور کنفرانس خبری پیش از ملاقات با الوحده امارات 2 هزار دلار جریمه شد. بازیکن پرسپولیس موظف است 500 دلار را در مدت 3 ماه پرداخت کند. بقیه مبالغ هم در صورت تکرار پرداخت بقیه مبلغ لازم الاجراست

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غروب اخلاق در لیگ برتر، وقتی AFC به سیرکِ فوتبال ایران درس عبرت می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غروب اخلاق در لیگ برتر، وقتی AFC به سیرکِ فوتبال ایران درس عبرت می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید