فواره حیرت انگیز 140 متری: فواره دریاچه ژنو

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، فواره دریاچه ژنو

از سال 1891، یک جت آبی بزرگ الجثه در ژنو ساخته شد که به عنوان نماد این شهر به کار رفت. این ستون آبی باریکی که به سمت بالا پرتاب می گردد، ارتفاعی حدود 140 متر دارد و یکی از بهترین و شناخته شده ترین جاذبه های شهر ژنو سوییس به شمار می رود. فواره دریاچه ژنو را یکی از بزرگ ترین فواره های جهان می خوانند که سال های زیادی است برای شهر ژنو نمادی محسوب می گردد که گردشگران را به خود جذب می نماید. در ادامه با خبرنگاران چگونگی کار این فواره و توضیحاتی را راجع به آن مطالعه کنید.

فواره حیرت انگیز 140 متری: فواره دریاچه ژنو

فواره دریاچه ژنو از آن جاذبه هایی است که هم به خاطر قدمت بیش از 100 ساله اش و هم به خاطر نمای حیرت انگیزی که دارد، همواره مورد توجه جهانگردان بوده است. بعضی از آمارها بسیار قابل توجه است: هر ثانیه، پانصد لیتر آب از نازلی با قطر 10 سانتی متر که سرعت آن 200 کیلومتر در ساعت است، خارج می گردد. در هر لحظه حدود 7000 لیتر آب در هوا وجود دارد.

این فواره بعلاوه به نام فرانسوی Jet dEau شناخته می گردد که معنی آن جت آبی است. چشمه در دریاچه ژنو، در آن نقطه که دریاچه به رودخانه ریون می رسد، واقع شده است. یک اسکله سنگی باریکی در این جا وجود دارد، که در سالی که فواره نصب شده، ساخته شد که بازدید کنندگان را از سواحل دریاچه به سمت نازل که در آن فواره شروع می گردد، می رساند.

این اثر برجسته و مشهور سوئیس در ابتدا به عنوان یک شیر ایمنی به منظور کاهش فشار بیش از حد شبکه برق هیدرولیکی شهر شروع شد. یک شبکه برق هیدرولیکی از فشار آب برای انتقال قدرت مکانیکی از یک پمپ مرکزی بزرگ به کارگاه ها و کارخانجات اطراف شهر به وسیله شبکه ای از لوله ها استفاده می نماید. این دقیقا شبیه به شبکه برقی است که قدرت را از یک ایستگاه تولیدی تا کاربر نهایی انتقال می دهد.

جوزف براما ابتدا ایده یک شبکه برق عمومی هیدرولیک را در اوایل دهه 1800 پیشنهاد کرد و اولین سیستم کم فشار در انگلستان در دهه 1840 شروع به کار کرد اما پیشرفت واقعی در سال 1850 رخ داد. این پیشرفت با معرفی یک باتری هیدرولیکی، که اجازه استفاده فشار بیشتری را می داد، انجام گرفت. در اواخر قرن نوزدهم، بسیاری از شهرهای سراسر دنیا شبکه های نیروی برق هیدرولیکی داشتند. این شهرها شامل لندن، لیورپول، بیرمنگام، منچستر، گلاسکو، آنتورپ، ملبورن، سیدنی، بوینس آیرس و ژنو بودند.

شبکه انرژی آبی ژنو در سال 1879 به وسیله یک موتور بخار 300 اسب بخاری ساخته شد که آب مورد احتیاج هم برای نوشیدن و هم برای تامین آب تحت فشار به کار گرفته گردد. افزایش تقاضا شهر را مجبور به نصب یک پمپ تازه در سال 1886 با استفاده از قدرت آب رودخانه رون کرد.

این فشار در بیش از 100 کارگاه و کارخانه مورد استفاده نهاده شد. در انتهای هر روز کاری، به علت اینکه کارخانه ها ماشین را خاموش می کردند، فشار بیش از حدی در سیستم ایجاد می شد، بنابراین برای امنیت لازم بود تا کاری در خصوص آن صورت گیرد. به هر حال یک شیر برای تخیله فشار وارده ساخته شد که این شیر ایمنی در نهایت به اولین و بزرگ ترین فواره در ژنو تبدیل گشت.

به زودی فواره دریاچه ژنو یک جاذبه توریستی در این شهر شد. مسئولین شهر زمانی که متوجه شدند که این فواره چقدر خصوص توجه مردم و جهانگردان نهاده شده تصمیم گرفتند که در سال 1891 آن را به محل کنونی آن به منظور جذب جهانگرد بیشتر انتقال دهند.

به مرور انرژی بیشتری به آن اضافه شد که در سال 1951، به قدری فشار به آب زیاد شد که این فواره به 140 متر رسید و عنوان ششمین فواره بلند دنیا را به خود اختصاص داد.

چطور فواره دریاچه ژنو را به طور ببینیم؟

شما می توانید اطراف دریاچه ژنو قدم بزنید، به طوری که فواره را در اطراف آن مشاهده کنید و از شهر نیز لذت ببرید:

  1. جهت پیشنهادی در Quai du Mont Blanc شروع می گردد، جایی که یک خلیج 300 متری در دریاچه پیش می رود و نمای نزدیکی از فواره خواهید داشت. می توانید از ایستگاه اصلی راه آهن در کمتر از 10 دقیقه به Quai du Mont Blanc برسید.
  2. سپس، به سمت کوچه دو مونت بلان (Quai du Mont Blanc) در امتداد دریاچه بروید تا زمانی که به پل پونت دو مونت بلان برسید. از پل عبور کنید.
  3. پیاده روی خود را در امتداد دریاچه ادامه دهید، فواره در سمت چپ تان و پارک کوچک Jardin Anglais در سمت راست قرار گرفته است.
  4. در انتهای پارک به سمت چپ ادامه دهید. در امتداد دریاچه در خیابانی به نام Quai Gustave Ador به پیش بروید. یک اسکله در سمت چپ به فواره می رسد (برای کسانی که نمی ترسند خیس شوند).
  5. علاوه بر این، به سمت راست بروید و از خیابان عبور کنید تا به بزرگترین پارک ژنو، Parc La Grange برسید.

این جهتی که به شما معرفی کردیم حدود 30 دقیقه بدون توقف طول می کشد و البته این زمان به جز زمان رسیدن به ایستگاه و عبور از آن است. برای سفری کامل به دور دریاچه، به طور واقعی حداقل دو ساعت برای لذت بردن از فواره، پارک ها و بلوارها احتیاج دارید. اگر قایق سواری را نیز در نظر بگیرید، به طور کلی می توانید یک روز کامل را در این محوطه بگذرانید و فواره دریاچه ژنو و جاذبه های اطراف آن لذت ببرید.

زمان بازدید

این دریاچه در بیشتر مواقع فعالیت می نماید اما هیچ تضمینی برای این که آیا در زمانی که شما می روید فعال است یا نه وجود ندارد. معمولا فواره در نیمه شب ها خاموش می گردد اما زمان هایی هم دیده شده که در طول روز به علت تعمیرات، نگه داری، شرایط آب و هوایی و … خاموش بوده است. در زمستان ها دریاچه فواره ژنو معمولا از غروب به بعد خاموش می گردد، در نتیجه باید در طول روز به تماشا این جاذبه هیجان انگیز بروید.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "فواره حیرت انگیز 140 متری: فواره دریاچه ژنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواره حیرت انگیز 140 متری: فواره دریاچه ژنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید