سند تحول صنایع دستی بر پایه تغییر و تحول و توسعه و فناوری تدوین می گردد

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، سند تحول صنایع دستی بر پایه تغییر و تحول و توسعه و فناوری تدوین می گردد.

سند تحول صنایع دستی بر پایه تغییر و تحول و توسعه و فناوری تدوین می گردد

نشست علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با مدیران کل و معاونان صنایع دستی استان ها به شکل ویدئو کنفرانس در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید.

دارابی در این نشست گفت: معتقدم 14 اصل و ستون اصلی باید به عنوان بایسته ها و خط مشی های کلی در حوزه صنایع دستی مورد توجه، بحث و گفت وگو قرار بگیرد تا شاهد دوره پر رونقی در این حوزه باشیم.

بعلاوه در آستانه دو اتفاق بزرگ در کشور هستیم، نخست اسناد بالادستی که در حال نگارش است و سیاست ها و احکامی که در برنامه توسعه هفتم باید جا نمایی گردد، این فرصت مناسبی برای صنایع دستی و هنرهای سنتی بشمار می رود. در ستاد تحول وزارتخانه و برنامه های راهبردی، مطالعاتی را انجام دادیم که نظرات استان ها و ستاد می تواند به تحقق این موضوع یاری کند.

وی اضافه کرد: بعلاوه باید سند تحول صنایع دستی بر پایه 4 اصل تغییر، تحول، توسعه و فناوری که در برنامه مدیریتی مهندس ضرغامی اعلام شده، تدوین گردد، این 4 اصل به عنوان پارادایم حاکم بر برنامه های وزارتخانه است که هر معاونتی باید بر این اساس سند تحول خود و منظره برنامه پنج ساله را تعریف کند. اکنون فرصت مناسبی است تا با تضارب آرا این اصول مهم و راهبردی تدوین و در اولویت قرار بگیرد.

لزوم اهتمام بایسته در عملی کردن مسائل مشاغل خانگی

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی اضافه کرد: اهتمام بایسته در عملی کردن مسائل مشاغل خانگی باید در دستور کار قرار گیرد، صنایع دستی یکی از حوزه های پیشرو در حذف مجوزها بوده و این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت، خانم جلالی باید مدیر پروژه ای برای این کار در نظر بگیرد تا آموزش ها و نظارت های میدانی به خوبی انجام گردد. صنایع دستی در خط مقدم این تمرکززدایی بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

دارابی بعلاوه با اشاره به اهمیت بازارچه های صنایع دستی توضیح داد: این بازارچه ها با کمترین امکانات کار می نمایند، این صنعت با کمترین امکانات قابلیت سرمایه گذاری دارد و موجب ایجاد امید در جامعه میگردد. راه اندازی بازارچه های صنایع دستی بویژه در نقاط مرزی باید در دستور کار قرار بگیرد، این بازارچه ها به مثابه دیپلماسی عمومی است و می تواند پیغام صلح و دوستی را به کشورها منتقل کند.

وی در بخشی از سخنانش به موضوع اختصاص فضای بخشی از بوستان ها و فضای عمومی شهر برای فروش صنایع دستی اشاره و تاکید نمود: بزودی در این زمینه تفاهم نامه ای با شهرداری امضا خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی کشور بعلاوه به حضور موثر در جشنواره ها و نمایشگاه ها اشاره نمود و در این باره گفت: تقویم این کار باید در ستاد و استان ها تعیین گردد تا بتوانیم با اقتدار و برنامه ریزی خوب حضور پیدا کنیم.

برنامه ریزی برای جام جهانی در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وی ادامه داد: عرضه صنایع دستی مشمول تحریم نیست و به همین منظور برای جام جهانی در بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برنامه ریزی کردیم. در حوزه صنایع دستی کار آسان است، کمیته ای در این زمینه تشکیل گردد تا در این بازه به جامانده برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. صادرات صنایع دستی به مثابه دیپلماسی عمومی است. بعلاوه در دولت پیگیر هستیم تا به تمام میهمانان خارجی صنایع دستی هدیه داده گردد که یکی از بایسته های کاربردی کردن صنایع دستی است، بعلاوه برای انجام این کار باید موضوعاتی همانند انتخاب کالا و بسته بندی مورد توجه قرار بگیرد.

نهضت بزرگی باید برای آموزش در سطح کشور راه اندازی گردد

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: آموزش زیربنای توسعه است، نهضت بزرگی باید برای آموزش در سطح کشور راه اندازی گردد تا انتقال تجربه انجام گردد، سن بسیاری از هنرمندان بالا رفته و آنها نگران آموزش هستند. باید هنر نقد کردن وصول مطالبات و تسهیلات بانکی را داشته باشیم، در این زمینه کوشش های زیادی کردیم تا بتوانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

دارابی با بیان اینکه باید ستادی برای معرفی، شناسایی و تبلیغ صنایع دستی تشکیل گردد، توضیح داد: امیدواریم لایحه توضیح وظایف وزارتخانه که به دولت ارائه شده و قرار است در مجلس تصویب گردد هدایت برای انجام فعالیت ها باشد. ساختار راهنماست و می تواند به توسعه کمی و کیفی فعالیت ها یاری کند. باید برای انجام کارها در وزارتخانه پیوست فرهنگی تعیین گردد.

باید ارتباط گسترده با سازمان های مردم نهاد و تشکل ها داشته باشیم

قائم مقاو وزیر میراث فرهنگی بیان نمود: باید ارتباط گسترده با سازمان های مردم نهاد و تشکل ها داشته باشیم، بدون مردم هیچ هستیم. ساختار اداری کشور فربه است و انحصار آن در بخش دولتی است، در حوزه صنایع دستی کمتر شاهد این موضوع هستیم. حیات صنایع دستی با تشکل ها و سازمان های مردم نهاد شکل می گیرد که باید در سیاست گذاری و برنامه ریزی ها به آن توجه کنیم.

باید برای استفاده از ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، برنامه ریزی کنیم

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: باید برای استفاده از ظرفیت های بزرگی که در کشور وجود دارد، برنامه ریزی کنیم. باید برای تحقق این موضوع به سراغ دستگاه ها و شرکت های دانش بنیان برویم. با هم افزایی، هماهنگی و انسجام درون سازمانی در ستاد و استان ها یک واحد خادمان میراث فرهنگی و صنایع دستی باشیم.

منبع: همگردی

به "سند تحول صنایع دستی بر پایه تغییر و تحول و توسعه و فناوری تدوین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند تحول صنایع دستی بر پایه تغییر و تحول و توسعه و فناوری تدوین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید