دانستنی های جالب درباره خواص روغن آرگان

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، امروزه کمتر کسی از خواص روغن آرگان بی خبر است. این روغن را از هسته میوه درخت آرگان تهیه می نمایند و یکی از گرانترین روغن های دنیا و به طلای مایع معروف است.زنان مراکشی از سال ها پیش، برای جوان سازی و تغذیه پوست، مو و بدن خود از این روغن استفاده می کردند. امروز نیز، بسیاری از سلبریتی ها برای شادابی و محافظت از پوست و موی خود از این روغن استفاده می نمایند.

دانستنی های جالب درباره خواص روغن آرگان

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یک طلای مایع است! این روغن اکسیری است که جادو می نماید. فواید روغن آرگان بسیار زیاد است و از درمان پوست و مو گرفته تا مسائل گوارشی و پیشگیری از سرطان را شامل می گردد. این روغن از میوه درختی به نام آرگان با نام علمی Argania spinosa به دست می آید.

درخت آرگان بومی کشور مراکش است، ارتفاع حدود 8 متر و عمر طولانی دارد که در 30 سالگی میوه می دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن تهیه می گردد.

جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است. شاید اصلا همین مقاومت باعث می گردد آنچه به ثمر می نشیند، مفید و پرخاصیت باشد. خنده دار است ولی بزهای کوهی مراکش از این درخت بالا می رفتند تا میوه اش را بخورند!1

چگونه روغن آرگان اصل را تشخیص دهیم؟

تفاوت روغن آرگان و روغن مراکشی در مواد افزودنی آن است. گاهی نام این دو روغن را به جای هم به کار می برند. ولی، این دو تفاوت هایی با هم دارند؛ درست است که روغن آرگان از مراکش است، ولی روغن مراکشی علاوه بر روغن آرگان، ممکن است روغن و مواد افزودنی دیگری هم داشته باشد. به عبارت دیگر، روغن مراکشی را تغییر داده اند و روغن آرگان خالص نیست.

این شرحات به معنی بد بودن روغن مراکشی نیست. بلکه، با افزودن ترکیبات دیگر به روغن مراکشی، این روغن روان تر و آبکی تر از روغن آرگان خالص می گردد.

توصیه می کنیم حتماً از روغن آرگان خالص بهره ببرید. اما، چگونه روغن مراکشی اصل را تشخیص دهیم؟ دانستن نکات زیر در انتخاب روغن آرگان اصل به شما یاری می نماید:

1. مواد تشکیل دهنده
اضافه کردن مواد افزودنی به روغن آرگان، ممکن است کیفیت و خواص آن را از بین ببرد. پس، حتماً روغن آرگانی را انتخاب کنید که مواد افزودنی، مواد نگهدارنده و رایحه ندارد.
2. بسته بندی
روغن آرگان خالص فقط در بطری های شیشه ای تیره رنگ عرضه می گردد. چون اگر نور به آن بتابد، خواص خود را از دست می دهد. مطمئن شوید روغنی که می خرید در ظرف های پلاستیکی نباشد، چون پلاستیک با روغن آرگان واکنش نشان می دهد و این واکنش مخرب است.
3. قیمت
فراوری آرگان اویل خالص کار سختی است. پس، نمی توانید آن را با قیمتی کم بخرید. مواظب باشید، افراد سودجو با قیمت کم می خواهند شما را وسوسه نمایند.
4. عطر و رایحه
بوی روغن آرگان شبیه بوی ملایم فندق تازه یا مغزهای گیاهی است و چون خیلی سریع جذب پوست و مو می گردد، رایحه آن بعد از چند دقیقه از بین می رود.

یادتان باشد، با خرید روغن های دارای رایحه مصنوعی، از داشتن روغن اصل با مواد مغذی بی بهره می مانید. پس توصیه می کنیم، روغن های آرگان با رایحه مصنوعی یا بدون بو را نخرید.

5. بافت روغن
روغن آرگان اصل روان، غیر چرب و کمی غلیظ است. این روغن سبک است و هنگامی که آن را روی پوست می مالید، خیلی سریع جذب پوست می گردد.
6. رنگ روغن آرگان
روغن آرگان اصل که برای مصارف آرایشی استفاده می گردد، رنگ طلایی روشن دارد. در حالیکه، رنگ روغن آرگان اصل مخصوص آشپزی، طلایی تیره است.
7. برچسب های روی بطری روغن
مطمئن شوید روغن آرگانی که می خرید، مجوز های لازم را داشته باشد و روی برچسب آن عباراتی همچون 100 درصد خالص یا ساخت مراکش را نوشته باشند.
8. وجود رسوب های ابری شکل و غبارآلود
روغن آرگان با کیفیت، شفاف است. ببینید در شیشه روغن آرگانی که تهیه نموده اید رسوب وجود دارد؟ ناخالصی ها ،حتی به میزان خیلی کم، اثربخشی و کارایی روغن آرگان را از بین می برند.
9. موارد استفاده
به طور کلی، دو نوع روغن آرگان فراوری می گردد: مخصوص آرایش و آشپزی. برای مراقبت از پوست حتماً از نوع آرگان آرایشی بهره ببرید. برای فراوری روغن آرگان آشپزی، ابتدا هسته های آرگان را بو می دهند، اما برای فراوری روغن آرگان آرایشی از این مرحله صرف نظر و از هسته های خام آن استفاده می نمایند تا مواد مغذی ای که برای مصارف آرایشی مورد احتیاج است، از بین نرود.
10. محل فراوری و فروش کالا
آخرین نکته ای که باید به آن دقت کنید کارخانه فراوری نماینده روغن آرگان است. یادتان باشد، این محصول را فقط از مراکز معتبر و دارای مجوز بخرید.2

روش استفاده از روغن آرگان برای پوست

لایه بردار طبیعی پوست
روغن آرگان می تواند برای لایه برداری پوست در خانه مورد استفاده قرار گیرد.

1 قاشق شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان مخلوط کنید و به مدت دو تا چهار دقیقه در حرکات دایره ای بر روی پوست صورت بمالید و سپس با آب گرم بشویید.

1. مرطوب نماینده پوست
روغن آرگان به دلیل دارا بودن ویتامین E فراوان باعث افزایش آبرسانی پوست می گردد.

جاشوا راس - زیبایی شناس معروف غرب هالیوود و موسس شرکت اسکین لب - می گوید: ویتامین E به تقویت مانع پوستی یاری می نماید تا بتواند رطوبت بیشتری به خود جذب کند.

راس توصیه می نماید برای هیدراتاسیون پوست چند قطره (میزان اندک) روغن آرگان 100 درصد خالص را به مرطوب نماینده ای که روزانه استفاده می کنید اضافه کنید.

2. کاهش چین و چروک ها
روغن آرگان حاوی مواد مغذی فراوان است که برای جوانسازی پوست مفید می باشند.

دکتر ایلیاس شرح می دهد: به مرور و با افزایش سن پوست ما نازک می گردد، به عبارت دیگر کلاژن (بلوک های سازنده پوست) و الاستیسیته (انعطاف پذیری و توانایی پوست برای بازگشت به حالت اول بعد از کشیدگی) کاهش می یابد که از عوامل اصلی بروز چین و چروک روی پوست است. استفاده موضعی از روغن آرگان، الاستیسیته پوست در زنان یائسه را بهبود می بخشد.

3. روشن نماینده پوست و از بین بردن لکه های تیره
اگر از هیپرپیگمانتاسیون یا لک های قهوه ای رنگ روی پوست - که به دلایل مختلف از جمله هورمون ها، افزایش سن یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید رخ می دهد - رنج می برید استفاده از روغن آرگان ممکن است به روشن شدن رنگ پوست شما یاری کند.

دکتر ایلیاس در این باره می گوید: روغن آرگان حاوی توکوفرول ها (ترکیبات ویتامین E) است که به مهار فراوری رنگدانه بیش از حد ناشی از ملاسما یا جای زخم ها یاری می نمایند.

او بعلاوه اضافه می نماید: مطالعات حیوانی نیز ثابت نموده اند روغن آرگان می تواند سرعت از بین رفتن اثر سوختگی را افزایش دهد.

4. پاکسازی پوست
اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید احتمالا استفاده از روغن ها اولین گزینه انتخابی شما برای درمان مسائل پوستی نخواهد بود، اگرچه روغن ها گاهی بیش از آنچه فکر می کنید به شما یاری خواهند کرد.

دکتر کینگ می گوید: مطالعه کوچکی نشان داده استفاده موضعی روغن آرگان - روزانه 2 بار و به مدت 4 هفته - به کاهش سبوم یاری نموده و ظاهر براق پوست را کاهش می دهد.

به عبارت دیگر روغن آرگان به طور بالقوه می تواند به کاهش منافذ بسته پوست و درمان آکنه یاری کند.

دکتر جنیفر سگال - متخصص پوست در انستیتو درماتولوژی متروپولیتان در هوستون - می گوید: می توانید پد پنبه ای را به اندکی روغن آرگان آغشته نموده، صورت خود را با آن پاک کنید و در سرانجام از پاک نماینده ملایم پوست بهره ببرید.3

خواص روغن آرگان برای مو

دانستید که روغن آرگان برای مراقبت از پوست بسیار مفید است. جالب است بدانید این روغن برای موهای شما نیز خواص زیادی دارد که بعضی از آنها را در ادامه می خوانید:
خداحافظی با مو خوره
افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره می خواهند، حتماً باید روغن آرگان را امتحان نمایند. استفاده مرتب از این روغن می تواند تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. این روغن به ساقه مو نفوذ و آن را از درون تقویت می نماید.

این کار به سلامت موهای شما یاری می نماید و رشد و ضخامت موهایتان را افزایش می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن را روی موهای خود ماساژ دهید. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید، می توانید از شامپو و نرم نماینده هایی بهره ببرید که حاوی روغن آرگان هستند.

حالت دهنده موهای وز
اسیدهای چرب امگا 9، امگا 3 و ویتامین E راه حلی مناسب برای موهای وزی است که حالت نمی گیرند. به آسانی می توانید موهای وز خود را بدون چرب کردن و فقط با رطوبت دهی، صاف کنید.

فقط چند قطره روغن آرگان را به کف دست خود بریزید. بعد آن را روی موهای خود بمالید و آنها را صاف کنید. حالا می توانید به آسانی و بدون احتیاج به آبکشی موهای خود را حالت دهید.

درخشندگی مو
موهای شما همچون پوستتان، در معرض آسیب های زیادی است، مثل آلودگی هوا و نور خورشید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگیِ شما شرایط را بدتر می نماید. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف، به استحکام و نرمی موهای شما یاری می نماید.

این روغن درخشندگی و نرمی طبیعی را به موهایتان بر می گرداند. روغن آرگان را روی موی خود بمالید و آن را ماساژ دهید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. دست کم هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

ترمیم موهای آسیب دیده
اگر بیش از حد از مواد شیمیایی بهره ببرید. درخشندگی و سلامت موهای شما به خطر می افتد. روغن آرگان، موهای شما را ،از فولیکول (ریشه مو) تا نوک مو، تقویت می نماید. با استفاده از روغن آرگان، موهایتان بار دیگر قوی و هیدراته می گردد و نرمی و انعطاف خود را به دست می آورد.
درمان طبیعیِ شوره سر
شوره زمانی ایجاد می گردد که پوست سرتان خشک باشد. میزانی روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید و آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا روغن به ریشه موهایتان نفوذ کند.

حوله بزرگ و تمیزی را در آب داغ فرو کنید. بعد آن را فشار دهید. آب اضافی حوله را بگیرید و مو و پوست سر خود را با آن بپوشانید. این کار باعث می گردد پوست سر شما به صورت کامل هیدراته گردد. برای یاری به برطرف شوره سر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

حالت دهنده طبیعیِ مو
می توانید به جای حالت دهنده های شیمیایی از روغن بدون چربی و سبکِ آرگان بهره ببرید. قبل از استفاده از سشوار یا اتوی مو، چند قطره روغن آرگان را به موهای خود بزنید. با این کار موهایتان در برابر حرارت کمتر آسیب می بیند. ضمناً، این کار موهای شما را برای زمان طولانی تری صاف و نرم نگه می دارد.2

عوارض جانبی روغن آرگان

عوارض جانبی روغن آرگان، نادر هستند. در موارد معدودی، روغن آرگان ممکن است باعث کمی تحریک، خارش، پوسته پوسته شدن پوست، واکنش آلرژیک، قرمزی و سختی تنفس گردد.

این به دلیل توکوفرول موجود در آن است که می تواند زمان خونریزی را افزایش دهد. به طور کلی این روغن برای استفاده ایمن است. شواهد بیشتری برای عوارض جانبی اثبات شده وجود ندارد. از این رو مطالعات بیشتری برای ارزیابی عوارض جانبی روغن آرگان مورد احتیاج است.4

پینوشتها

1.www.digikala.com

2.www.lafarrerr.com

3.www.setare.com

4.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "دانستنی های جالب درباره خواص روغن آرگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره خواص روغن آرگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید