تاثیر ماست بر درمان اسهال به 4 روش ، برترین ماست برای اسهال

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، اثر ماست بر درمان اسهال چیست؟ آیا مصرف ماست در افرادی که دچار می شوند، خاصیت درمان کنندگی دارد یا خیر؟ چه کسانی نباید برای درمان اسهال ماست بخورند؟ از چه ماستی برای درمان اسهال استفاده کنیم؟ همه این ها، سوالاتی است که برای افراد مبتلا به اسهال به وجود می آید. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که بعد از اسهال، ترجیح بدهید از یک درمان طبیعی یاری بگیرید. ما در این مقاله از سرویس به آنالیز اثر ماست بر درمان اسهال و این که آیا این فرآورده لبنی می تواند به درمان اسهال یاری کند یا نه، پاسخ می دهیم. با همراه باشید.

تاثیر ماست بر درمان اسهال به 4 روش ، برترین ماست برای اسهال

دلایل بروز اسهال

دلایل مختلفی برای بروز اسهال در افراد مختلف وجود دارد. در بچه ها شایع ترین علت حساسیت به شیر مادر یا مسائل رایج گوارشی است ولی در بزرگسالان این مسائل شامل عدم تحمل لاکتوز و تحریک روده، مسمومیت غذایی، سفر و … می گردد.

برخی اوقات هم مصرف برخی آنتی بیوتیک ها باعث به هم خوردن تعادل باکتریایی روده و در نتیجه از بین رفتن باکتری های مفید می گردد. در نتیجه رشد باکتری های مضر افزایش یافته و منجر به ایجاد اسهال خواهد شد. اگر جزو هر کدام یک از گروه های بالا باشید، اثر ماست بر اسهال می تواند به طور متفاوتی خود را نشان دهد.

اثر ماست بر اسهال در افراد دچار عدم تحمل لاکتوز

لبنیات حاوی نوعی قند طبیعی به نام لاکتوز است. افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، نمی توانند لاکتوز را هضم نمایند. در نتیجه مصرف لبنیات در این افراد احتمال ابتلا به اسهال و دیگر مسائل روده ای را بیشتر خواهد نمود و جزو گروه هایی هستند که دارند. بد نیست بدانید که بدن به یاری آنزیمی معروف به لاکتاز که در روده کوچک وجود دارد، عمل هضم لاکتوز را انجام می دهد.

در صورتی که آنزیم لاکتوز فراوری شده کافی نباشد، مصرف لبنیات به اسهال منجر خواهد شد. در این افراد، خوردن انواع لبنیات مثل شیر و خامه ترش در زمان اسهال، حتی می تواند علائم ناشی از اسهال را وخیم تر کند. چون اسهال با اختلال در هضم لاکتوز، باعث ایجاد و شدیدتر شدن تحریک های روده ای می گردد.

چه ماستی برای افراد دچار عدم تحمل لاکتوز مفید است؟

مصرف ماست و لبنیات پروبیوتیک، باعث آسان شدن هضم لاکتوز می گردد و اسهال ایجاد نمی نماید. بنابراین اگر مبتلا به اختلال عدم تحمل لاکتوز هستید، بهتر است از ماست های غیر لبنی و ماست های پروبیوتیک بهره ببرید، در غیر این صورت، بهتر است به کلی مصرف لبنیات را کنار بگذارید تا تبعتات مصرف آن، دامن تان را نگیرد.

بیشتر بخوانید: تاثیر لبنیات پروبیوتیک بر تقویت سیستم ایمنی بدن

اثر ماست بر اسهال ناشی از مسمومیت و سفر

برخی از انواع ماست دارای باکتری های مفیدی به نام باکتری های پروبیوتیک هستند که به درمان اسهال یاری زیادی می نمایند. در کسانی که مسافرت باعث بروز اسهال در آنان شده است، مصرف ماست قبل از سفر می تواند بیش از 15 درصد ریسک ابتلا به اسهال را کاهش دهد. حتی در این افراد خوردن ماست در حین اسهال برای درمان آن، مفید و موثر است.

از سوی دیگر در افرادی که مصرف آنتی بیوتیک موجب عدم تعادل باکتریایی روده و منجر به اسهال شده است، اثر ماست بر درمان اسهال مثبت بوده و این موضوع در کسانی که سن پایین تری دارند، بیشتر است. ضمناً ریسک ابتلا به اسهال در کسانی که همراه با داروهای حاوی آنتی بیوتیک، ماست مصرف می نمایند، بیش از 50 درصد کمتر است.

بیشتر بخوانید: ماست را هرگز با این غذاها و میوه ها نخورید

چه ماستی برای اسهال خوب است؟

پروبیوتیک در ماست ها می تواند به درمان اسهال یاری کند. ولی آیا همه ماست ها پروبیوتیک دارند؟ برخی ماست ها به عنوان ماست پروبیوتیک شناخته می شوند اما در حالت کلی پروبیوتیک ها در تمام فراورده های تخمیری شیر، مثل ماست وجود دارند. در، گروه خاصی از باکتری ها به شیر اضافه می شوند تا قند موجود در آن به لاکتیک اسید تبدیل گردد. بنابراین پایه فراوری ماست، همین فرآیند تخمیری است.

پروبیوتیک به صورت زنده و فعال در ماست باقی می ماند و به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید. اما باکتری هایی که برای فراوری ماست به شیر اضافه می شوند، پروبیوتیک نیستند، چون هیچ اثر زیستی مفیدی بر دستگاه گوارش ندارند.

در عین حال برخی از کارخانه های فراورینماینده ماست، خوشه هایی از پروبیوتیک ها را هم به ماست اضافه می نمایند که مهم ترین آن ها شامل بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، بیفیدوباکتریوم لاکتیس، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلویس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و ساکارومایسس بولاردی هستند.

خصوصیات ماست های پروبیوتیک دار

در خصوص ماست های پروبیوتیک دار، تشخیص ماست مناسب چندان کار راحتی نیست. این ماست ها باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

*در هر وعده مصرفی، بیش از 10 میلیارد واحد کلونی ساز از باکتری های مفید را در خود داشته باشند.

*در آن ها باکتری هایی وجود داشته باشد که در محیط اسیدی دستگاه گوارش، زنده بمانند.

برای انتخاب ماست مناسب باید برچسب روی ماست ها را بخوانید و از تعداد باکتری های موجود در آن آگاه شوید.

ماست برای اسهال نوزادان مفید است؟

در تحقیقات پزشکی، نوزادان به عنوان یکی از اصلی ترین گروه هایی که به اسهال مبتلا می شوند، برای آنالیز اندازه اثر بر درمان اسهال مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج این تحقیقات نشان داده است که مصرف ماست پاستوریزه به عنوان یک پروبیوتیک، با توجه به تاثیر مثبت آن در درمان اسهال حاد، در نوزادان 6 تا 24 ماهه توصیه شده است.

در این آزمایش 80 کودک 4 روز بستری شده و حداقل 15 سی سی بر کیلوگرم ماست پاستوریزه حاوی لاکتوباسیلوس دریافت نموده اند. این بچه ها نسبت به گروهی که ماست دریافت ننموده بودند، آثار بهبودی را بسیار زودتر تجربه نموده اند.

روش درمان اسهال با ماست

در ماست میکرو ارگانیسم های زنده ای وجود دارند که عمل هضم را آسان می نمایند. برای این که از اثر ماست بر درمان اسهال یاری بگیرید، آن را باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید.

ماستی را که برای درمان اسهال مصرف می کنید باید عاری و بدون هیچ قند، شکر یا افزودنی باشد. بهتر است آن را به عنوان یک وعده ناهار یا صبحانه میل کنید و برای مفیدتر شدن اثر آن، ماست را همراه با برنج یا غلات صبحانه بخورید.

درمان اسهال با ماست و پونه

ترکیب ماست با پونه خشک یا تازه یکی از روش های درمان طبیعی اسهال به شمار میرود. پونه به تنهایی هم برای کنترل اسهال و بیماری های روده ای مفید است و اگر با ماست همراه گردد، به عنوان یکی از می تواند اثر آن را برای درمان اسهال افزایش دهد.

سیر و ماست برای اسهال خوب است یا خیر؟

یکی از ترکیبات مفید برای دستگاه گوارش، ماست و سیر است. پوره سیر در ماست می تواند به پاکسازی معده و روده از میکروب ها یاری نموده و دفع گازهای روده را آسان تر کند.

ماست و شوید برای درمان اسهال

برای مبارزه با میکروب های عامل کولیک و اسهال، ترکیب ماست و شوید هم بسیار کارآمد است. البته اگر شوید را به صورت تازه در ماست مصرف کنید، اثر ماست بر درمان اسهال بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

ماست و شوید بعلاوه می تواند سبب از بین رفتن عفونت های قارچی روده و در نتیجه درمان اسهال خونی گردد. در کنار این ها، یاری به بهبود حرکات روده و در نتیجه به پیشگیری و از دیگر فواید ماست و شوید در رژیم غذایی است.

سوالات متداول

اثر ماست بر درمان اسهال مفید است یا مضر؟

ماست حاوی پروبیوتیک در افراد عادی می تواند یکی از راه های خانگی درمان اسهال برای نوزادان و بزرگسالان باشد. در حالی که اگر افراد دچار عدم تحمل لاکتوز، از ماست حاوی لاکتوز برای درمان اسهال استفاده نمایند، اثر نامطلوبی خواهد داشت و حتی ممکن است باعث بروز اسهال در این افراد گردد.

برای درمان اسهال ماست را با چه چیزی ترکیب کنیم؟

ماست به تنهایی برای درمان اسهال مفید است ولی اگر می خواهید اثر درمان نمایندگی ماست را افزایش دهید، می توانید از سبزیجاتی مثل نعناع، شوید، پونه و سیر هم در ماست بهره ببرید. خوردن ماست با و غلات صبحانه هم اثر درمان نمایندگی ماست برای اسهال را بیشتر می نماید.

منبع: افق کوروش

به "تاثیر ماست بر درمان اسهال به 4 روش ، برترین ماست برای اسهال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر ماست بر درمان اسهال به 4 روش ، برترین ماست برای اسهال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید