10 مورد از غارهای معروف ایران

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، سفر به اعماق زمین از کنجکاوی های همیشگی بشر بوده است. رفتن به دل غارهای زیرزمینی تجربه ای است شگفت انگیز که مقداری این کنجکاوی را رفع می نماید. غارهای زیبای ایران با ویژگی های منحصر به فرد خود در سرتاسر کشور قرار دارند و گردشگران و محققان را از سراسر دنیا برای تماشا خود جلب می نمایند. اگر اهل تجربه های تازه و هیجان انگیز به دل تاریکی هستید، برای سفر به غارهای معروف ایران با خبرنگاران همراه شوید.

10 مورد از غارهای معروف ایران

غار کتله خور

غاری بزرگ و زیبا که هنوز به طور کامل کشف نشده است. کتله به معنی کوه کم ارتفاع و خور مخفف خورشید است که به خاطر کوهی که غار در آن قرار گرفته بدین صورت نام گذاری شده است. تا به حال 3 طبقه از این غار بی نظیر کشف شده است اما گمان می رود از 7 طبقه تشکیل شده باشد که آن را به اولین غار آهکی دنیا تبدیل می نماید. عمر این غار 120 میلیون سال است. درون غار اسکلت انسان و دست سازهای سفالی پیدا شده که متعلق به گم شدگان و یا دفن شدگان در غار است. در حال حاضر 2 کیلومتر از راستا غار که یک سوم کل آن است برای بازدید عموم باز است. غار در 165 کیلومتری جنوب زنجان قرار گرفته و از راستاهای زنجان-سلطانیه و همدان-کبودر آهنگ می توان به بازدید از آن پرداخت.

غار یخی چما

غاری که برای دیدن همانندش باید به شمالی ترین نقاط کره زمین سفر کنید اما از دیدن این حجم از یخ و برف در دل گرمای طاقت فرسای فصل تابستان حیرت زده خواهید شد. غار در میان دره چما واقع در استان چهارمحال وبختیاری قرار گرفته است. برف ها هر سال در آن جا انباشته شده و به صورت دائمی در آمده اند. غار علاوه بر زیبایی بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران نیز هست. در زیر یخ ها رودخانه ای بسیار شفاف جاری است که به سد کوهرنگ منتهی می گردد. قبل از سفر به خاطر داشته باشید که کفش مناسب و لوازم ایمنی را همراه خود ببرید. پس از رسیدن به غار نکات ایمنی را رعایت کنید و به هیچ عنوان از راستا بازدید خارج نشوید. برای رسیدن به غار یخی چما از شهر چلگرد راهی پر پیچ و خم و زیبا به طول 25 کیلومتر پیش رو خواهید داشت.

غار علیصدر

اغلب ما پس از شنیدن کلمه غار، یاد بزرگ ترین غار آبی دنیا (غار علیصدر) می افتیم. درون این غار بزرگ رشته آب ها و دریاچه ای ایجاد شده که موجب شده دسترسی به آن تنها با قایق امکان پذیر باشد. ارتفاع آب در بعضی نقاط آن به14 متر می رسد. دمای غار در تمام طول سال ثابت و 14 درجه سانتیگراد است. قدمت غار به میلیون ها سال پیش و دوران ژوراسیک باز میگردد. جالب است بدانید به خاطر نبود نور تقریبا موجود زنده ای در آن زندگی نمی نماید. به جز تک سلولی ها و جلبک ها تنها گونه خاصی سخت پوس به نام نیفارگوش علیصدری در آن زندگی می نماید. راه رسیدن به غار به وسیله جاده همدان-لاله جین به سمت بیجار است. به وسیله همدان به صالح آباد و یا رزن نیز امکان پذیر است.

غار ایوب

غار ایوب بر روی کوهی به همین نام در استان کرمان واقع شده است. ویژگی مجذوب کننده آن دهانه بزرگ غار است که بزرگ ترین دهانه غار در میان غارهای ایران محسوب می گردد. دهانه ای با ارتفاع 80 متر و طول 60 متر! علاوه بر این پهناورترین غار آذرین ایران نیز می باشد. در سال های دور این غار محل سکونت انسان ها بوده و امروزه نیز آثار از دوران اشکانیان در آن دیده می گردد. راه دست رسی به غار ایوب به وسیله جاده تهران به سمت بندرعباس 35 متر بعد از دوراهی جوزم می باشد. اگر از شهر کرمان قصد عزیمت به آن را دارید 239 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

غار رود افشان

غاری در استان تهران. برای رسین به آن باید به سمت فیروزکوه حرکت کنید و از روستای سیدآباد به سمت غار و روستای رودافشان بروید. پس از ترک خودرو 30 دقیقه پیاده روی در پیش خواهید داشت تا به دهانه غار برسید. متاسفانه سیم کشی های درون غار از کار افتاده و درون آن تاریکی مطلق است، پس حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. تنها می توانید برای راستایابی از آن بهره ببرید. ویژگی شاخص غار رودافشان دهانه 20 متری آن است و حرکت در آن کمی سخت است. از بردن بچه ها، افراد ناتوان و دارای بیماری های تنفسی به غار رودافشان خودداری کنید.

غار سهولان

یکی از مهم ترین و شگفت انگیزترین غارهای ایران، غار سهولان در استان آذربایجان غربی است. این غار پس از غار علیصدر دومین غار بزرگ آبی کشور می باشد. مردم منطقه آن را غار لونه کبوتر می نامند. غار دارای دو دهانه است و دمای آن همواره بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد تغییر می نماید. کل غار را حدود 2 هکتار می دانند اما تا کنون تنها 550 متر راستا کشف شده است. راه رسیدن به آن از 43 کیلومتری جنوب شرق شهر مهاباد در راستا میانبر(جاده برهان) به سمت بوکان است.

غار کرفتو

از دیدنی ترین غارهای ایران در غرب کشور غار کرفتو است که در 70 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره در استان کردستان واقع شده است. این غار آهکی در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. در سال های قدیم غار محل سکونت انسان ها بوده و آن ها درون آن تغییراتی مانند ساخت اتاق، دالان، راهرو و …. ایجاد نموده اند که موجب شده کرفتو معروفیت ویژه ای در میان غارهای دست کند داشته باشد. درون غار کتیبه ای یونانی واقع شده است که احتمالا متعلق به سلوکیان (جانشینان اسکندر) است. شناسایی غار مانند بیشتر غارهای ایران هنوز به صورت کامل انجام نشده است.

غار قوری قلعه

طولانی ترین غار ایران و بزرگ ترین غار آبی آسیا با 65 میلیون سال سن غار قوری قلعه است که در استان کرمانشاه واقع شده است. هنگام بازدید از غار از زیبایی های فوق العاده طبیعی استان کرمانشاه نیز بهره مند خواهید شد. علت نام گذاری آن وجود قلعه ای در زمان ساسانیان به شکل قوری در نزدیکی آن بوده است. دمای آن بین 7 تا 11 درجه سانتی گراد تغییر می نماید. تا قبل از این که مورد توجه عمده انسان قرار بگیرد مهره داران زیادی در آن زندگی می کردند. امروزه خفاشی نادر در آن زیست می نماید.

غار خفاش

تنها غار خفاش ایران که هرچند غار کوچکی است اما به علت زندگی میلیون ها خفاش در آن مورد توجه قرار گرفته است. سال ها پیش در زمان غار نشینی انسان ها، غار خفاش به وسیله آن ها استفاده می شده که کم کم خفاش ها جایگزین انسان ها شده اند. غار تنها یک کیلومتر از چشمه های آب گرم دهلران فاصله دارد و در استان ایلام قرار گرفته است. می توانید هنگام غروب خروج دسته جمعی خفاش ها از در غار را دیدن کنید.

غار شاپور

غار شاپور در شهر کازرون استان فارس واقع شده است. غار شاپور علاوه بر جاذبه های دیدنی طبیعی دارای جاذبه های تاریخی نیز می باشد. مجسمه 6 متری شاپور اول که ستونی پیکرتراشی شده ر است با گذشت 1700 سال در ورودی آن واقع شده است. دهانه غار 30 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد

منبع: الی گشت

به "10 مورد از غارهای معروف ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از غارهای معروف ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید