همیلتون در گرندپری اسپانیا از فصل 2021 فرمول یک سرسختانه اول شد
به گزارش وبلاگ ماه موزیک، لوئیس هملیتون از تیم مرسدس همچنان در فصل 2021 فرمول یک پیشتاز است و در چهارمین مسابقه که در پیست اسپانیا برگزار گردید، با هوشمندی توانست حریفان خود را پشت سر بگذارد و به قهرمانی دست یابد.
برخلاف دور قبل که همیلتون از ابتدای مسابقه فاصله خود را با بقیه شرکت کنندگان حفظ نموده بود، این بار اما در ابتدای مسابقه و هنگامی که ماکس فرستاپن (Max Verstapen) یک عبور تماشایی از کنار او داشت، رجحان خود را از دست داد. هرچند استراتژی هملیتون برای مسابقه باز هم رجحان خود را نشان داد و او که مدت طولانی در تعقیب فرستاپن بود، در دورهای سرانجامی به آسانی از او عبور کرد تا پیروزی گرندپری اسپانیا در فصل 2021 فرمول یک را از آن خود کند.
والتری بوتاس (Valtteri Botas) دومین راننده مرسدس هم با اختلاف زیاد سوم شد و شاید بتوان مهم ترین لحظه او در مسابقه را هنگامی دانست که برای مدت کوتاهی همیلتون را در حالی که برای رسیدن به فرستاپن کوشش می کرد، پشت سر خود نگه داشت.
رده بندی نهایی مسابقه
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان/فاصله هنگام سرانجام | تأخیر |
1 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 66 | 1:3307.680 | - |
2 | ماکس فرستاپن | رد بول | 66 | 1:3323.521 | 15.841 |
3 | والتری بوتاس | مرسدس | 66 | 1:3334.290 | 26.610 |
4 | شارل لکلرک | فراری | 66 | 1:3402.296 | 54.616 |
5 | سرجیو پرز | رد بول | 66 | 1:3411.351 | 103.671 |
6 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 66 | 1:3421.448 | 113.768 |
7 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 66 | 1:3422.350 | 114.670 |
8 | لاندو نوریس | مک لارن | 65 | 1 دور | 1 دور |
9 | استبان اوکون | آلپاین | 65 | 1 دور | 1 دور |
10 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 65 | 1 دور | 1 دور |
11 | لانس استرول | استون مارتین | 65 | 1 دور | 1 دور |
12 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 65 | 1 دور | 1 دور |
13 | سباستیان فتل | استون مارتین | 65 | 1 دور | 1 دور |
14 | جورج راسل | ویلیامز | 65 | 1 دور | 1 دور |
15 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 65 | 1 دور | 1 دور |
16 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 65 | 1 دور | 1 دور |
17 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 65 | 1 دور | 1 دور |
18 | میک شوماخر | هاس | 64 | 2 دور | 2 دور |
19 | نیکیتا مازپین | هاس | 64 | 2 دور | 2 دور |
یوکی سونودا | آلفاتاوری | 6 |
فرایند برگزاری رقابت جایزه عظیم اسپانیا
از شروع مسابقه تا پیچ 1 این همیلتون بود که در صندلی نخست قرار داشت اما فرستاپن خیلی زود از درون پیچ از کنار او گذشت و اول شد. شارل لکرلک (Charles Leclerc) از فراری هم هنگام خروج از پیچ 3 از بوتاس عبور کرد و سوم شد و دنیل ریکاردو (Daniel Ricciardo) از مک لارن، سرجیو پرز (Sergio Perez) از رد بول، استبان اوکون (Esteban Ocon) از آلپاین و کارلوس ساینز (Carlos Sainz) از فراری هم رده های بعدی را در چیدمان ابتدای مسابقه به خود اختصاص دادند.
در یک سو بوتاس کوشش می کرد تا راهی برای عبور از لکرلک پیدا کند و کمی جلوتر فرستاپن به سرعت از همیلتون فاصله گرفت. در دور 8 مسابقه متوقف شد تا خودروی ایمنی، راستا را که در پیچ 10 بر اثر خراب شدن موتور اتومبیل یوکی سونودا (Yuki Tsunoda) از آلفاتاوری مسدود شده بود، پاکسازی کند.
با شروع دوباره مسابقه، همیلتون باز هم نتوانست به فرستاپن برسد اما آن سوتر لانس استرول (Lance Stroll) از استون مارتین در پیچ 5 از خودروی آلپاین به رانندگی فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) گذشت تا به صندلی دهم برسد.
با نزدیک شدن به چرخه پیت استاپ، همیلتون برای رسیدن به نزدیکی فرستاپن سریع ترین دور خود را پیش گرفت. از میان 5 بازیکن برتر، بوتاس اولین کسی بود که برای تعویض لاستیک رفت و فرستاپن در دور بعد این کار را کرد و باعث شد تا همیلتون به اختلاف نیم ثانیه با او برسد.
فرستاپن با یک توقف طولانی در پیت استاپ روبه رو شد زیرا زمان تعویض هر دو لاستیک سمت چپ خودروی او به دلیل تماس دیر با تیم و تأخیر در رسیدن از گاراژ، بیش از حد طول کشید و بنابراین 2 ثانیه به سود همیلتون شد. اگرچه همیلتون هم راستا آسانی را طی نمی کرد زمان را از دست داد زیرا ناچار بود برای گذر از نیکیتا مازپین (Nikita Mazepin) از هاس که با تعداد دور کم تر در جلوی او قرار داشت، دست وپنجه نرم کند. در سوی دیگر پیست، توقف زودهنگام بوتاس هم باعث شد لکلرک به صندلی سوم دست یابد.
همیلتون چند دور دیگر هم با لاستیک های نرم که از شروع سوار بر آن ها بود ادامه داد و پس از خروج از پیت استاپ، اگرچه خیلی خوب پشت سر فرستاپن نهاده شد، اما لاستیک های متوسط جدیدش چهار دور تازه تر از لاستیک های فرستاپن بودند. با این وجود، هملیتون فاصله خود را با فرستاپن کاهش داد و پس از پیمودن نیمی از راستا دوباره پشت دم اتومبیل او نهاده شد. با وجود قرار دریافت در پشت خودروی فرستاپن و محدوده DRS، نتوانست به اندازه کافی نزدیک گردد و از او بگذرد.
مرسدس تصمیم گرفت تا بار دیگر در دور 43 همیلتون را به پیت استاپ بیاورد که نشان دهنده اهمیت پیروزی برای این تیم بود. در این زمان فرستاپن بیرون از پیت استاپ ماند و 23 ثانیه رجحان خود را حفظ کرد. استراتژی رد بود این بود تا همیلتون در گرندپری اسپانیا از رقابت های فرمول یک 2021، با شرایط مشابه گرندپری 2019 مجارستان، پیروزی خود را تکرار نکند.
در طول تعقیب و گریز همیلتون، بوتاس او را برای نیم دور پشت سر خود نگه داشت و به این ترتیب همیلتون زمان ارزشمندی را برای رسیدن به فرستاپن از دست داد. سپس بوتاس برای تعویض به لاستیک های نرم به پیت استاپ رفت که باعث شد در رقابت عقب بماند و هشت دور به جامانده را پشت سر لکلرک باشد.
در حالی که ده دور تا سرانجام مانده بود، همیلتون فاصله خود را با فرستاپن به زیر 7 ثانیه کاهش داد و تقریبا 2 ثانیه در هر دور سریع تر می رفت. او در دور 59 دوباره به پشت فرستاپن رسید و یک دور بعد با اولین کوشش در پیچ 1 از او عبور کرد تا برنده این مسابقه باشد.
سپس فرستاپن برای دریافت سریع ترین دور مسابقه، لاستیک های خود را با لاستیک های نرم تازه تعویض کرد و کوشش او نتیجه داد. هرچند باعث شد تا 22 ثانیه از همیلتون عقب بماند و در نهایت با 15 ثانیه تأخیر نسبت به همیلتون به خط سرانجام رسید و بوتاس هم 10 ثانیه دیرتر به مسابقه سرانجام داد و لکرلک چهارم شد.
پرز با یک حرکت عالی به بیرون پیچ 1 از کنار ریکاردو گذشت تا پنجم گردد. ریکاردو و ساینز هم هر دو اوکون را پشت سر گذاشتند و به ترتیب ششم و هفتم شدند. حتی نوریس هم از اوکون که به شدت عقب افتاده بود، گذشت و به صندلی هشتم رسید.
نبرد برای رسیدن به آخرین امتیازها بسیار شدید بود. استرول و آلونسو در پیچ 1 با یکدیگر درگیر شدند و در نهایت استرول در حالی که 4 دور تا سرانجام مانده بود، پیش افتاد. پیر گاسلی (Pierre Gasly) از آلفاتاوری هم استرول را پشت سر گذاشت تا به صندلی دهم دست یابد.
با سرانجام یافتن گرندپری 2021 اسپانیا که در پیست بارسلون-کاتالونیا (Circuit de Barcelona-Catalunya ) برگزار گردید، باید دید صندلی تیم ها در رقابت بعدی این فصل فرمول 1 که در موناکو برگزار می گردد، به چه شکل خواهد بود و آیا رد بول می توند دوباره به صندلی نخست برسد؟
سریع ترین دور مسابقه
صندلی | راننده | تیم | دور | زمان | تأخیر | سرعت (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ماکس فرستاپن | رد بول | 62 | 118.149 | 214.436 | |
2 | والتری بوتاس | مرسدس | 65 | 119.430 | 1.281 | 210.978 |
3 | سرجیو پرز | رد بول | 60 | 119.483 | 1.334 | 210.837 |
4 | شارل لکلرک | فراری | 64 | 120.459 | 2.310 | 208.279 |
5 | لوئیس همیلتون | مرسدس | 54 | 120.665 | 2.516 | 207.748 |
6 | فرناندو آلونسو | آلپاین | 63 | 121.182 | 3.033 | 206.425 |
7 | لاندو نوریس | مک لارن | 56 | 121.279 | 3.130 | 206.178 |
8 | پیر گاسلی | آلفاتاوری | 64 | 121.375 | 3.226 | 205.935 |
9 | کارلوس ساینز جونیور | فراری | 53 | 121.568 | 3.419 | 205.448 |
10 | دنیل ریکاردو | مک لارن | 60 | 121.853 | 3.704 | 204.732 |
11 | لانس استرول | استون مارتین | 47 | 122.607 | 4.458 | 202.864 |
12 | میک شوماخر | هاس | 54 | 122.637 | 4.488 | 202.790 |
13 | آنتونیو جوویناتزی | آلفا رومئو | 42 | 122.802 | 4.653 | 202.386 |
14 | سباستیان فتل | استون مارتین | 56 | 122.820 | 4.671 | 202.342 |
15 | کیمی رایکونن | آلفا رومئو | 54 | 122.868 | 4.719 | 202.225 |
16 | نیکلاس لطیفی | ویلیامز | 57 | 122.905 | 4.756 | 202.134 |
17 | جورج راسل | ویلیامز | 30 | 123.208 | 5.059 | 201.398 |
18 | استبان اوکون | آلپاین | 46 | 123.311 | 5.162 | 201.149 |
19 | نیکیتا مازپین | هاس | 45 | 124.040 | 5.891 | 199.405 |
20 | یوکی سونودا | آلفاتاوری | 5 | 124.825 | 6.676 | 197.559 |
عکس کاور: لوئیس همیلتون راننده مرسدس، برنده گرندپری اسپانیا از فصل 2021 رقابت های فرمول یک
Credit: Steven Tee / Motorsport Images
منبع: Motor Sp ort
منبع: دیجیکالا مگ