نقی زاده: پژوهش متصل به کاربرد بستر اقدامات فناورانه است ، سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان اطلاع داد و گفت: پژوهش متصل به کاربرد پیش زمینه اقدامات عمیق فناورانه است.

نقی زاده: پژوهش متصل به کاربرد بستر اقدامات فناورانه است ، سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ ماه موزیک، رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه رادیویی خیابان فرصت از سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان اطلاع داد و گفت: این آمار چندی پیش نزدیک به یک درصد بود که به معنای رشد کیفی مقالات ایرانی در جهانست.

وی تعداد مقالات برتر منتشر شده در کشور را نشان دهنده عددی بالا توصیف کرد و اضافه کرد: پژوهش در گام اول برای فراوری هر کار علمی در دانشگاه هاست و شخصا همیشه به فعالان حوزه نوآوری توصیه می کنم خود را فریب ندهند و بدون پژوهش رویای دستیابی به فناوری را در سر نپرورانند.

نقی زاده پژوهش متصل به کاربرد را پیش زمینه اقدامات عمیق فناورانه خواند و توضیح داد: وقت رتبه مقالات ایرانی در جهان 15 است، اهمیت آن در داخل کشور نیز نمود می یابد.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: مقالات ایرانی با آنالیز در داخل، به داوری سطوح علمی بین المللی نمی رسند. با این وجود یک پژوهش از روستایی دور افتاده در بهترین ژورنال های خارجی مقالات خود را به چاپ رسانده و اتفاقا توسط یکی از بهترین اساتید امریکایی داوری شده است.

نقی زاده با تصریح بر این نکته که مقاله همه آنچه از علم می خواهیم نیست، ولی بخشی از واقعیت های پژوهشی کشور را نمایان می سازد، اضافه کرد: ما باید نسبت به رشد کمی و کیفی مقالات تاکید کنیم چراکه برای خلق آنها، نیازمند پژوهش هستیم. تا دو دهه گذشته تصور دستیابی ایران به 60 هزار مقاله ISI نشدنی بود، ولی با یک هدف گذاری و برنامه ریزی، امروز کشور بدین نقطه رسیده است.

وی چنین روندی را برای دانشمندان خارج از کشور غیر قابل باور خواند و توضیح داد: اخیرا گزارشی از سوی یکی از دانشگاه های خارج از کشور منتشر شده بود و ادعا داشت با بودجه هزینه شده در ایران، تحقق چنین دستاوردی غیرممکن است و در ادامه نتیجه گرفته بود که یا مقالات ایرانی بی کیفیت هستند یا تقلب علمی صورت می گیرد. در دو سال اخیر برای نخستین بار رتبه مقالات ایران از لحاظ کمی، با رتبه کیفی ما برابر شد و این نکته مهم، پاسخی بود به گزارش این دانشگاه خارجی!

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اعلام اینکه جوانان ایرانی توانایی پیشبُرد پروژه های مشابه خارجی را با یک دهم هزینه دارا هستند، یادآوری کرد: سه عنصر برنامه ریزی، کوشش و صبر در حوزه های فناورانه نتیجه بخش است. ما به موفقیت هایی دست می یابیم که شاید از منظر یک فرد خارجی غیر واقعی باشد و این باعث افتخار است.

نقی زاده در عین حال تاکید نمود که همچنان با قله ها فاصله داریم و نباید آمار و موفیقت ها ما را فریفته کند و تصور کنیم با شیب که پیموده ایم، به قله رسیده ایم. باید همچنان کوشش مستمر را ادامه دهیم و با شناخت نقاط ضعف، آن را مرتفع نماییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نقی زاده: پژوهش متصل به کاربرد بستر اقدامات فناورانه است ، سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقی زاده: پژوهش متصل به کاربرد بستر اقدامات فناورانه است ، سهم 4.5 درصدی ایران در مرجع مقالات پراستناد جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید