نحوه تدوین استراتژی کسب و کار و انواع آن

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، تدوین استراتژی که اغلب به آن برنامه ریزی بلند مدت استراتژیک نیز می گویند عبارت است از طراحی مأموریت ، اهداف و سیاستهای شرکت ، تدوین استراتژی با تجزیه و تحلیل موقعیت آغاز می گردد . تجزیه و تحلیل موقعیت عبارت است از پیدا کردن یک استراتژی یا موازنه استراتژیک بین فرصت ها (بیرونی) و نقاط قوت (درونی) با توجه به تهدیدها (بیرونی) . نقاط ضعف (درونی) در جهت برطرف آنها ، عوامل زیر ، عوامل استراتژیک یک شرکت را خلاصه می نمایند : نقاط قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدیدها ، تجزیه و تحلیل این چهار عامل (SWOT) نه تنها باید به شناسایی ویژگی یا شایستگی های شاخص شرکت ، توانایی های ویژه منابع تحت اختیار شرکت و روش اصلی استفاده از آنها یاری نمایند بلکه باید در شناسایی فرصت هایی که شرکت در حال حاضر و به علت نداشتن منابع مناسب نمی تواند از آنها بهره وری نماید نیز راهگشا باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

نحوه تدوین استراتژی کسب و کار و انواع آن

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار بر بهبود موقعیت رقابتی محصولات یک شرکت یا یک واحد تجاری (کالا یا خدمات) در یک صنعت یا یک بخش بازار خاص تأکید می نماید . استراتژی کسب و کار می تواند رقابتی (مبارزه با تمام رقبا برای کسب مزیت) یا مشارکتی (همکاری با یک یا چند رقیب برای کسب مزیت علیه سایر رقبا) یا به هر دو شکل باشد . استراتژی کسب و کار نشان می دهد که یک شرکت چطور باید در یک صنعت خاص رقابت و همکاری کند .

استراتژی رقابتی

موقعیتی قابل دفاع در یک صنعت ایجاد می نماید به نحوی که شرکت می تواند بر رقبای خود غلبه کند .

خطرات همراه استراتژی های رقابتی

همواره اجرای استراتژی های رقابتی ، پیروزیت آمیز نیستند و بعضی شرکتها که با موقعیت یک از استراتژی های رقابتی پورتر را اجرا نموده اند متوجه شده اند که نمی توانند آن استراتژی را حفظ نمایند و ادامه دهند . هر یک از استراتژی های رقابتی ، خطرات خاص خود را به همراه دارد . مثلاً استراتژی رهبری هزینه ها را رقبا می توانند تقلید نمایند به خصوص وقتی که وجه تمایز محصول اهمیت چندانی برای خریداران ندارد . ممکن است تمایز محورها و هزینه محورها بتوانند در بخش های خاصی از بازار از رقبایشان جلو بزنند . اما با کاهش تقاضا یا کم شدن ارزش ویژگی های محصولب نزد مشتریان ، عرضه رقابت را به ان دسته از شرکت هایی که به همه بازار توجه نموده اند واگذار خواهند کرد .

مسائل استراتژی رقابتی

پورتر معتقد است که شرکت یا واحد تجاری که می خواهد پیروز باشد یکی از دو استراتژی رقابتی تمایز یا هزینه کمتر را اجرا کند در غیر این صورت در سطح میانهی از بازار رقابتی و بدون داشتن مزیت رقابتی در جا خواهد زد و بتدریج سطح عملکرد آن به پایینتر از حد میانه نزول خواهد نمود .

منبع: الی گشت

به "نحوه تدوین استراتژی کسب و کار و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تدوین استراتژی کسب و کار و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید