اتحادیه مرغداران: مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه گردد

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران قیمت تمام شده مرغ زنده را با ارز نیمایی کیلویی 45 هزار تومان مطرح کرد و گفت: با توجه به تامین نهاده های طیور با ارز نیمایی، از دو هفته دیگر مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه گردد در غیر این صورت با ضرر هنگفت تولیدکنندگان روبرو خواهیم شد.

اتحادیه مرغداران: مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه گردد

به گزارش ایرنا، حبیب اسدالله نژاد درباره شرایط فراوری مرغ زنده و بازار این محصول اضافه نمود: جوجه ریزی بعد از 21 اردیبهشت ماه با ارز نیمایی انجام شده است، بنابراین مرغ زنده و گوشت مرغی که از یک هفته دیگر وارد بازار می گردد، با ارز نیمایی باید محاسبه گردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: اکنون قیمت مرغ زنده در بازار به طور میانه حدود 30 هزار تومان خریداری می گردد، این بدان معناست که فراوریکنندگان ما روی هر کیلوگرم مرغ حداقل 15 هزار تومان ضرر می دهند، درحالی که قیمت واقعی مرغ زنده بدون احتساب سود برای فراوریکنندگان 45 هزار تومان و با احتساب سود اندکی 49 هزار تومان است.

وی توضیح داد: با توجه به قیمت های دستوری و مصوب گوشت مرغ برای مصرف کنندگان، شاهدیم که با وجود افت قیمت مرغ زنده، نرخ گوشت مرغ گرم در بازار کاهش نمی یابد؛ به طوری که هفته گذشته قیمت مرغ زنده کیلویی 28 هزار تومان بود، ولی قیمت گوشت مرغ گرم در بازار بین 45 تا 50 هزار تومان به فروش می رسید.

اسدالله نژاد گفت: این موضوع برای یک واحد فراوریکننده 40 هزارتایی نزدیک 1.5 میلیارد تومان خسارت است که بیش از یک دوره تسهیلاتی است که دولت میخواهد این روز ها به فراوریکنندگان بدهد؛ یعنی رقم زیان فراوری از رقم تسهیلات بیشتر است و این تسهیلات تبدیل به بدهی غیرقابل پرداخت مرغداران به بانک ها خواهد شد و عملاً یاریی به مرغدار نیست. ای مقام صنفی با اشاره به اینکه مرغ زنده را از فراوریکنندگان مقرون به صرفه می خرند و گوشت مرغ در بازار با قیمت های نامتناسب به فروش می رسد، گفت: اینکه مرغ زنده را کیلویی 30 هزار تومان از مرغدار بخرند، اما در بازار 50 هزار تومان بفروشند، یعنی اینکه نظارتی روی بازار صورت نمی گیرد؛ زیرا قیمت مرغ گرم در بازار باید تابعی از قیمت مرغ زنده باشد که عموماً این گونه نیست.

وی اضافه نمود: در حال حاضر عرضه و تقاضا باعث شده گوشت مرغ گرم در بازار کمتر از نرخ مصوب باشد، ولی هنوز نرخ دقیق مصوب مرغ زنده از سوی دولت مشخص نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه نمود: در شرایط فعلی بازار گوشت مرغ تابع قیمت مرغ زنده نیست، زیرا دولت در پی اصلاح نظام یارانه ای قیمت گوشت مرغ را برای عمده فروشی و مصرف کننده اعلام نموده است، اما هنوز قیمت مصوب مرغ زنده برای فراوریکنندگان مشخص و مصوب نشده است. همین امر نگرانی هایی را برای بخش فراوری ایجاد نموده است.

اسدالله نژاد اظهار کرد: با توجه به اصلاح نظام یارانه ای، به نظر می رسد دولت برای حمایت از فراوریکننده و مصرف کننده باید قیمت مرغ زنده را واقعی کند، زیرا طبق آنچه در قرارگاه امنیت غذایی مطرح شد بر اساس بررسی ها قیمت هر کیلوگرم مرغ 49 هزار تومان تمام می گردد که این رقم موردتوافق قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: انتظار ما این است که دولت از محل اصلاح نظام یارانه ای که مجلس معادل ریالی مبلغ 9 میلیارد دلار (معادل ریالی) را در اختیار دولت قرار داده، از صنعت حمایت کند، به طوری که از این محل یا مابه التفاوتی به صورت نقدی در اختیار بخش فراوری قرار دهد یا اینکه مبلغی را به تجار بدهد تا 40 تا 50 درصد نهاده با قیمت قدیم عرضه گردد و جلوی زیان مرغدار گرفته گردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اضافه نمود: واحد های مرغداری که از 21 اردیبهشت ماه به بعد جوجه ریزی داشته اند با وجود پایین بودن قیمت مرغ زنده دچار خسارت خواهند که باید برای آن ها چاره ای اندیشیده گردد و راهکار پیشنهادی هست که ارایه شده است

اسدالله نژاد توضیح داد: بعضی از فراوریکنندگانی که قبل از اصلاح نظام یارانه ای جوجه ریزی داشتند و اکنون مرغشان آماده عرضه به بازار است با وجود اینکه مشمول دریافت نهاده با ارز ترجیحی می شدند، اما هنوز نهاده خود را دریافت ننموده اند؛ بعلاوه بعضی از فراوریکنندگان نهاده هایشان مربوط به بهمن و اسفندماه سال 1400 است که هنوز نهاده خود را نگرفتند.

وی با بیان اینکه بعضی از فراوریکنندگان بیش از دو ماه هست که از بازارگاه نهاده خریده و پول پرداخت نموده اند، اما بار خریداری شده ارسال نشده است، گفت: بهانه تجار برای عدم ارسال نهاده ها، عدم تخصیص ارز است.

این مقام صنفی از دولت خواست تا در صورت لزوم برای حمایت از صنعت طیور کشور و ادامه حیات فراوری در پی اصلاح نظام یارانه ای ضروری است توزیع نهاده ها با یک مدیریت جهادی ساماندهی گردد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: با وجود مازاد فراوری در بعضی استان ها و ضرر فراوریکنندگان اکنون گوشت مرغ به کشور های هدف به شکل محدود صادر می گردد که فرایند افزایش صادرات نیز می تواند به بخش فراوری یاری کند.

منبع: فرارو

به "اتحادیه مرغداران: مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه مرغداران: مرغ زنده باید با نرخ نیمایی در بازار عرضه گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید