مشخصه اُمیکرون، نبود ایمنی در مبتلایان قبلی است

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، خبرنگاران/خوزستان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سوش های قبلی، بیمار پس از بهبودی مدتی ایمنی داشت اما مشخصه اُمیکرون، نداشتن ایمنی است زیرا بیماران بعد از ابتلا نیز در معرض ابتلا به این سویه هستند بنابراین در این فاصله زمانی باید واکسیناسیون انجام و پروتکل های بهداشتی رعایت گردد.

مشخصه اُمیکرون، نبود ایمنی در مبتلایان قبلی است

دکتر محمدحسین سرمست با اشاره به شرایط آبی کرونا در خوزستان اظهار کرد: از تیمی که تا به امروز مسئولیت همکاری، پیگیری و خدمات را در این خصوص داشته است، تشکر می کنم.

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، وی اضافه نمود: شرایط آبی تنها خوشحالی ندارد؛ این شرایط می تواند زنگ خطر و چیزی شبیه آرامش قبل از طوفان باشد زیرا ممکن است ساده انگاری و سهل انگاری مقدمه پیک بعدی گردد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای تداوم این شرایط و ماندن مدت زمان بیشتری در آرامش، باید پروتکل های حداقلی یعنی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و عدم حضور در مراسم و و دورهمی های خانوادگی در دستور کار باشد.

وی بیان نمود: شرایط واکسیناسیون در خوزستان خوب بوده اما کمی از میانگین کشوری فاصله دارد؛ تا به امروز 20 درصد افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت نموده اند برای دریافت دوز دوم مراجعه ننموده اند؛ این افراد در معرض کرونا و در خطر هستند. 20 درصد 12 تا 17 ساله ها نیز هنوز واکسن دریافت ننموده اند.

سرمست اضافه نمود: تزریق سه دوز واکسن تا 90 درصد در برابر اُمیکرون محافظت ایجاد می نماید اما تزریق دو دوز واکسن بسیار کمتر از این مقدار، محافظت دارد.

وی ادامه داد: در سوش های قبلی، بیمار پس از بهبودی مدتی ایمنی داشت اما مشخصه اُمیکرون، نداشتن ایمنی است زیرا بیماران بعد از ابتلا نیز در معرض ابتلا به این سویه هستند بنابراین در این فاصله زمانی باید واکسیناسیون انجام و پروتکل های بهداشتی رعایت گردد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز اُمیکرون در کشورهای اطراف گفت: شاید زمانی که از بروز این سوش صحبت می گردد، ظاهرا سوش ساده ای باشد اما همچنان این سویه با سرعت زیادی در حال توسعه است و می تواند جایگزین سویه های قبلی گردد.

وی با اشاره به کنترل مرزهای زمینی و دریایی بیان نمود: ورود کشتی هایی از امارات، هند و قطر در بندر امام داشتیم و از یک هزار و 800 تا یک هزار و 900 نفر تست گرفته شد و مابقی افراد نیز کارت واکسن و تست منفی همراه خود داشتند و مورد مثبتی نداشتیم. کنترل ها در مرزهای شلمچه و چذابه نیز با حساسیت انجام می گردد.

سرمست با اشاره به تردیدهایی که در ابتدای واکسیناسیون برای دریافت واکسن وجود داشت، گفت: در زمان پیک کرونا در حال واکسیناسیون عمومی بودیم و بسیاری پس از تزریق واکسن دچار عوارض می شدند و فکر می کردند این مساله به علت دریافت واکسن است در حالی که در حقیقت ابتلای مخفی به کرونا یعنی بدون علائم داشتند و پس از تزریق واکسن دچار علائم می شدند بنابراین اکنون که پیک نیست و بیشتر افراد سالم هستند برترین موقعیت برای دریافت واکسن است.

وی با اشاره به چگونگی انجام اعمال جراحی برای بیماران مبتلا به کرونا بیان نمود: عمل جراحی به نوعی موجب کاهش توان سیستم ایمنی بدن می گردد. حتی افرادی که دچار بیماری معمولی مانند سرماخوردگی می شوند نیز باید یکی دو هفته پس از بهبودی، عمل جراحی انجام دهند زیرا این سرماخوردگی ساده می تواند منجر به شعله ور شدن بیماری ویروسی خفیف گردد بنابراین در شرایط کرونا باید از عمل های جراحی غیر ضروری جلوگیری گردد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه نمود: عمل های جراحی ضروری برای بیماران مبتلا به کرونا با ملاحظات خاصی انجام می گردد هر چند خطر مرگ و میر در این افراد بسیار بالا است زیرا خطر مرگ در فردی که به کرونا مبتلا است و عمل گردد، چند برابر می گردد.

وی بیان نمود: بعضی اوقات عمل لازم است اما فوریتی ندارد و می توان چنین عمل هایی را به تاخیر انداخت اما بعضی عمل ها مانند عمل های زیبایی، غیراورژانسی و غیرضروری هستند و بهتر است این عمل ها حتی در شرایط آبی انجام نگردد زیرا شرایط نا پایدار است. از طرفی هر چه عمل جراحی طولانی تر باشد، خطر مرگ و میر بیشتر است.

سرمست گفت: توصیه می گردد در شرایط کرونا به ویژه در پیک بیماری، مراجعه و درخواست برای عمل های جراحی کم گردد که در این راستا، مراجعات غیرضرور کاهش یافته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلاتی که احتیاج به جراحی دارند، اضافه نمود: سلامت سیستم گوارش در گروی خوردن خوب و تخلیه مناسب است؛ کسی که تخلیه مناسب ندارد، در خوردن و زندگی عادی دچار مشکل می گردد و در صورت عدم درمان، بیماری از سیر خفیف و قابل تحمل به موارد شدید و مختل نماینده زندگی تبدیل می گردد.

وی با اشاره به تفکیک بیماری ها از یکدیگر، بیان نمود: آبسه ها و فیستول ها بیماری های عفونی هستند و تنها با جراحی درمان می شوند؛ فردی که با درد ناگهانی مراجعه می نماید و تورم و تب دارد ممکن است به آبسه مبتلا شده باشد و باید جراحی گردد.

سرمست اضافه نمود: هیچ دارو یا آنتی بیوتیکی بر آبسه موثر نیست؛ حتی خطر جانی برای بیمارانی که با تاخیر مراجعه می نمایند، وجود دارد زیرا عفونت تمام بدن آن ها را فرا می گیرد.

وی گفت: درمان دو بیماری هموروئید و فیشر، دارویی و غیر جراحی است؛ این بیماری ها بیماری رفتاری هستند و سبک زندگی، بد خوردن، بد خوابیدن، صبحانه نخوردن و کم آب خوردن از جمله دلایل ابتلا به این بیماری ها هستند. اغلب کسانی به این بیماری ها مبتلا می شوند که صبحانه نمی خورند. برترین دستشویی بعد از صبحانه است و فردی که صبحانه بخورد و سپس به دستشویی برود هیچ وقت دچار یبوست نمی گردد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای این بیماران تا حد امکان درمان داوریی انجام می گردد اما گاهی اوقات درد فیشر طاقت فرسا می گردد و هموروئید منجر به خون ریزی شدید می گردد و باید عمل جراحی انجام گردد که در این خصوص عمل کلاسیک، عمل رایج است. درمان به روش لیزر نیز به تدریج جای خود را باز نموده است و در موارد خاصی کاربرد علمی خود را دارد.

وی با تاکید بر لزوم انجام اعمال جراحی در بیمارستان ها اضافه نمود: معمولا کسی که به مرحله عمل می رسد چند بیماری همزمان دارد و با بی حسی یک نقطه مشکل برطرف نمی گردد بنابراین بیشترا عمل اصلی را در اتاق های عمل انجام می دهند.

سرمست که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، اضافه نمود: مردم از بستری شدن در بیمارستان و عمل می ترسند. بعضی افراد حاضر به انجام عمل سرپایی هستند در حالی که اطمینانی به عمل سرپایی و در مطب نیست و توصیه نمی گردد. ممکن است فردی به فشار خون یا قند خون بالا مبتلا باشد اما از بیماری خبر خود خبر نداشته باشد و مواردی پیش آمده که موجب شکایت و نارضایتی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مشخصه اُمیکرون، نبود ایمنی در مبتلایان قبلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصه اُمیکرون، نبود ایمنی در مبتلایان قبلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید