محاسبه زمان با یک روش نو؛ دیگر به ساعت احتیاج ندارید!

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، در این مقاله شرح داده شده است: برخلاف هر ساعت دیگری، این ساعت کوانتومی از شمارنده استفاده نمی کند و ماهیت آن کاملاً مکانیکی کوانتومی است.

محاسبه زمان با یک روش نو؛ دیگر به ساعت احتیاج ندارید!

بر اساس تحقیقات نو، زمان را می توان با نوعی لیزر و اتم به جای ساعت مقدار گیری کرد.

به گزارش روزنامه سان، گفته می گردد این روش دقیق تر از کرونومتر معمولی شماست، اما بعید است که به این زودی ها بتوان ساعت ها را کنار گذاشت. محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد می گویند راهی برای مقدار گیری زمان پیدا نموده اند که به نقطه آغاز خاصی احتیاج ندارد.

این می تواند برای آزمایش های کوانتومی خاصی که مقدار گیری آن ها سخت است مفید باشد. این روش شامل استفاده از لیزر برای مقدار گیری تغییرات در موقعیت الکترون ها در اتم ها است. سپس از این تغییرات می توان زمان را استنباط کرد. این تحقیق در مجله Physical Review Research منتشر شده است.

در این مقاله شرح داده شده است: برخلاف هر ساعت دیگری، این ساعت کوانتومی از شمارنده استفاده نمی کند و ماهیت آن کاملاً مکانیکی کوانتومی است.

ساعت کوانتومی به علت سادگی، اطمینان از دقت و توانایی ارائه یک زمان مطلق، یعنی احتیاجی به یافتن زمان صفر نیست، پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار ارزشمند در طیف سنجی کاوشگر پمپ را دارد. مارتا برهولتز، فیزیکدان، آزمایش علمی مقدار گیری زمان غیرمعمول را رهبری کرد.

او به وب سایت نیوساینس شرح داد: اگر از یک شمارنده استفاده می کنید، باید صفر را تعریف کنید. شما در یک نقطه آغاز به شمارش می کنید. مزیت این کار این است که مجبور نیستید ساعت را آغاز کنید؛ فقط به ساختار تداخل نگاه می کنید و می گویید خوب، 4 نانوثانیه گذشته است.

گفته می گردد این روش مقدار گیری زمان همواره دقیق است. امید می رود این روش بتواند به دانشمندان یاری کند لحظاتی به کوچکی 1.7 تریلیونم ثانیه را مقدار گیری نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید

به "محاسبه زمان با یک روش نو؛ دیگر به ساعت احتیاج ندارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه زمان با یک روش نو؛ دیگر به ساعت احتیاج ندارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید