غذا های مناسب برای سحری کدامند؟

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، وعده سحری را به هیچ عنوان نباید حذف کرد. غذا های مناسب سحری باید شامل میوه و سبزیجات باشند. مصرف لبنیات مثل شیر و ماست برای یک سحری مناسب توصیه می شود.

غذا های مناسب برای سحری کدامند؟

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ ماه موزیک، از آنجایی که در ماه رمضان صبحانه به همراه یک وعده غذای اصلی (ناهار) حذف می شود لازم است که تغذیه روزه داران به هنگام سحر و افطار به گونه ای باشد که تقریبا همه نیاز بدن را اعم از انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، پروتئین و… در طول روز رفع کند. بر همین اساس تغذیه در وقت سحر از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه این مقاله از مجله ستاره به معرفی غذا های مناسب سحری می پردازیم.

خوردن وعده سحری در روزه داری یک اصل سالم ماندن است ضمن آنکه روزه دار در ساعات سحر از برکات معنوی فریضه خود بهره مند می شود با خوردن سحری مناسب می تواند به پایداری سطح آب و قند خون در طول روز های بلند کمک کند. میوه جات و مواد غذایی حاوی فیبر و سالاد گزینه های مناسبی هستند که مصرف آن ها در کنار وعده اصلی می تواند به این منظور کمک کند. نوشیدن بیش از حد آب در این وعده ممکن است منجر به سوء هاضمه و مسائل گوارشی شود بنابراین بیشتر از دو لیوان آب در وعده سحری توصیه نمی شود. علاوه بر وعده سحری وعده افطار هم از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین منظور بهتر است با غذا هایی که برای افطاری مناسب هستند آشنا شوید.

برخی افراد تصور می کنند با حذف وعده سحری می توانند لاغرتر شوند، اما این تصور کاملا اشتباه است و آسیب هایی مانند مسائل گوارشی، زخم و ورم معده، ضعف و بی حالی در طول روز، پرخاشگری و … را به دنبال خواهد داشت، اما اگر در وعده سحر از غذا های مفید و مناسب استفاده شده باشد، این حالات منفی کمتر به چشم می آید؛ بنابراین با مصرف متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی های اضافی را پیدا می کند. تمامی روزه داران باید وعده سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

بهتر است غذای مصرفی در سحر ویژگی وعده ناهار را داشته باشد. در ماه مبارک رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل پنج گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات + میوه ها + سبزیجات+ گوشت و حبوبات و تخم مرغ + شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیاز های تغذیه ای بدن توصیه می شود. توجه داشته باشید که در وعده سحری باید از غذا های متنوع مانند هیدروکربنات ها، فیبر ها و پروتئین های کم چرب استفاده کرد. بدن انسان کربوهیدرات ها را به آهستگی هضم می کند که به آزاد کردن تدریجی انرژی طی ساعت های روزه داری کمک می کند.

بهتر است در سحری از غذا های گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مصرف نان های سبوس دار، نان سنگک، ماکارونی و سیب زمینی هنگام سحر بسیار خوب است و به خصوص برای کسانی که کار های فکری و ذهنی انجام می دهند، می تواند بسیار مفید باشد. به جای گوشت در سحری می توان از قارچ استفاده کرد. مصرف انواع مغز ها مثل مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق نیز برای سحری بسیار مناسب هستند. علاوه بر این برای راحت تحمل کردن گرسنگی، خوب است هنگام سحری از خانواده حبوبات بیشتر استفاده کنید. به عنوان مثال عدسی، باقلا، لوبیا چشم بلبلی و نظایر آن به صورت عدس پلو، باقالی پلو و… از غذا های مناسب سحری هستند.

توجه: همچنین مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می دهد.

توجه: در سحر از غذا های سرشار از پتاسیم استفاده کنید، زیرا در جلوگیری از تشنگی در زمان روزه داری نقش دارد. موز، شیر، خرما، آووکادو و کشمش خشک بهترین خوراکی های حاوی پتاسیم هستند.

مصرف نان لواش، تافتون و در کل نان های سفید یا شیرین، بشدت فرد را در طول روز گرسنه می کند و به همین دلیل مصرف آن ها هنگام سحر توصیه نمی شود.

مصرف بی رویه مربا در وعده سحر قند خون را کاهش می دهد و در طول روز فرد را بیشتر از حالت عادی گرسنه می کند.

مصرف بی رویه چای و قهوه در وعده سحر توصیه نمی شود و اگر کسی می خواهد هنگام سحر چای بنوشد، بهتر است از چای کمرنگ استفاده کند.

هنگام سحری از خوردن غذا های سنگین گوشتی و سرخ کرده خودداری کنید. زیرا این غذا ها باعث تشنگی در طول روز می شوند.

بچه ها و نوجوانانی که برای نخستین بار روزه می گیرند یا اصطلاحا روزه اولی ها هستند باید در وعده سحری، غذای کافی بخورند و همچنین آبمیوه و سبریجاتی مانند هویج و گوجه فرنگی را فراوان مصرف کنند، زیرا مقدار زیادی ویتامین را به صورت فشرده به بدن آن ها می رساند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "غذا های مناسب برای سحری کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذا های مناسب برای سحری کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید