جزئیات انتخاب اهالی رسانه برای حضور در جشنواره فیلم فجر
به گزارش وبلاگ ماه موزیک، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره نحوه گزینش و تایید متقاضیان حضور در سالن رسانه ها گفت: این پروسه دقیقا براساس 14 بند اعلام شده در اطلاعیه جشنواره است. اولین و مهم ترین مورد مجوز رسمی رسانه است که از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد استعلام می گردد.

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ ماه موزیک، طبق روال سال گذشته، فهرست کامل متقاضیان حضور در سالن رسانه های جشنواره فیلم فجر منتشر شد و 2129 تقاضا از سوی رسانه ها و صنوف مرتبط ثبت شده است. این درحالی است که دوره قبل 2073 درخواست ثبت شده بود. این اقدام که گام مثبتی در جهت شفافیت فعالیت های جشنواره است نکاتی دارد که قابل آنالیز است.
با توجه به تعدد رسانه ها و محدودیت سالن، نحوه پالایش و انتخاب متقاضیان به چه شکل است؟ با توجه به نظرسنجی اجرا شده از اهالی رسانه، بالاخره از بین پردیس ملت و برج میلاد، کدام یک سالن رسانه ها خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات و چند مورد دیگر با مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره نحوه گزینش و تایید متقاضیان حضور در سالن رسانه ها گفت: این پروسه دقیقا براساس 14 بند اعلام شده در اطلاعیه جشنواره است. اولین و مهم ترین مورد مجوز رسمی رسانه است که از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد استعلام می گردد.
نجفی ادامه داد: فعالیت رسانه های متقاضی از اسفند سال قبل تا آذرماه سال جاری آنالیز خواهد شد؛ هر رسانه به طور میانگین باید ماهی 3 خبر، مصاحبه یا گزارش فراوریی در حوزه سینما داشته باشد. بدیهی است که گزارش های کپی شده از دیگر رسانه ها برای ما قابل قبول نیست.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر همچنین درباره دیگر موارد در نظر گرفته شده در این زمینه اعلام کرد: یکی دیگر از راه های پالایش متقاضیان، عملکرد کیفی رسانه آن ها براساس سامانه معاونت مطبوعاتی است. در ضمن عملکرد و فعال بودن رسانه متقاضی، در دوره قبلی جشنواره نیز ملاک نظر است. یعنی میزان مشارکت آن رسانه در نشست های خبری، جلسات، اکران ها و... مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.
نجفی از سخت بودن آنالیز متقاضیان، با توجه به تعدد آن ها گفت و اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم این حجم از درخواست را آنالیز کنیم نیازمند زمان زیادی بودیم. به همین خاطر همکارانم کار آنالیز و پالایش را از دوماه قبل شروع نموده بودند. به هرحال براساس تجربیات گذشته یکی از موارد مهم آنالیز میزان فراوری این رسانه ها در حوزه سینما بود. ملاک ما مطالب و گزارش های بازنشرشده نیست. در خصوص متقاضیان معرفی شده از انجمن منتقدان هم باید کار آنالیز مطالب آن ها صورت گیرد.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درباره سرنوشت سالن رسانه ها گفت: انتخاب سالن اهالی رسانه دقیقا براساس نظرسنجی اجرا شده خواهد بود و همانطور که بار ها اعلام کردیم از بین آرا وبلاگ ماه موزیک و منتقدان حائز شرایط دریافت کارت که عینا منتشر خواهد شد، سینمای رسانه انتخاب می گردد. مدتی قبل با مدیران برج میلاد و پردیس ملت جلسه برگزار کردیم و پس از اعلام آمادگی از سوی آن ها، نظرسنجی را برنامه ریزی کردیم. طبیعتا با این شرایط زیرساخت های لازم برای میزبانی از اهالی رسانه از جانب هرکدام از این دو مجموعه آنالیز شده و نواقص موجود در گزینه نهایی برطرف خواهد شد. امیدواریم اوایل هفته آینده رسما سالن میزبان اهالی رسانه را اعلام کنیم.
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر درپایان گفت: با توجه به درخواستی که اهالی رسانه داشتند بخشی از ظرفیت سینمای رسانه ها را به عوامل اصلی فیلم های حاضر در جشنواره اختصاص خواهیم داد.
منبع: خبرگزاری دانشجو