ثبت یک بنای بی ارزش ، جاذبه ای که اوراق می گردد

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، این هفته خبر رسید که اداره کل میراث فرهنگی یزد در حالی خانه خوانین زاده را در سال 87 با قیمت 309 میلیون تومان خریده است که در پرونده ثبتی آن نه مشخصات پلاک ثبت وجود دارد و نه سوابق پژوهشی و تاریخچه آن!

ثبت یک بنای بی ارزش ، جاذبه ای که اوراق می گردد

اهالی شهرستان صدوق می گویند متعلق به یکی از آشنایان مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی یزد است؛ خانه ای که به دلیل نداشتن هیچ ویژگی خاصی، اهالی را به این باور رسانده که به واسطه آشنایی، از سوی دولت خریداری شده است. خانه خوانین زاده در یزد درحالی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که بر اساس شواهد و اسناد، هیچ جنبه زیبایی و تاریخی خاصی ندارد! این خانه متعلق به فردی به نام خوانین زاده است که مدیرکل اسبق میراث فرهنگی یزد دستور ثبت فوری آن را برای اداره ثبت آن موقع صادر می نماید و در تاریخ 29 دی ماه سال 87 این خانه به شماره 24381 به ثبت ملی می رسد.

بازسازی و نوسازی بنا

در بخش مربوط به تاریخچه و وجه تسمیه این اثر نیز نوشته شده که با توجه به سبک معماری، این بنا متعلق به دوره معاصر(پهلوی) است و در بخش مربوط به مشخصات پلاک ثبتی نیز آورده شده که در دست اقدام است. همین موضوع موید آن است که این بنا به فوریت ثبت شده است علاوه بر این حتی در بخش سوابق پژوهشی، شناسایی و آنالیز نیز به صراحت نوشته شده که هیچ گونه سابقه ای ندارد.

حریم 15سانتیمتری یک میراث!

از تنبوشه های تازه کشف شده در بروچرد خبر رسید که زیر بتن رفته اند و میراث فرهنگی نیز خبر ندارد. اما مدیر اداره میراث فرهنگی بروجرد این شایعه را تکذیب کرد و گفت: ساختمان ضلع جنوبی تهدیدی برای سفا ل های تازه کشف شده سیستم آبرسانی تاریخی است که آن هم در فاصله 15 سانتی با سفال ها واقع شده است. این سازه کشف شده بخشی از سیستم آبرسانی قدیمی است که در کنار دیوار ارگ قدیم بروجرد بوده است و احتمالا آبی که می خواسته وارد مخزن آب گردد در داخل این تنبوشه ها ریخته می شده است.

حجت یارمحمدی ادامه داد: ساختمانی که در کنار این تنبوشه های سفالی تازه کشف شده در حال ساخت است، قرار است به مجتمع تجاری و مسکونی تبدیل گردد که بخش خصوصی آن را می سازد. نزدیک ترین دیوار به این تنبوشه های سفالین، حدود 15 سانت با آن فاصله دارد و مالک تحت نظارت یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت می نماید. تمام کوشش یگان حفاظت از میراث فرهنگی این است که وضع موجود را حفظ نمایند. چرا که برای ما اولویت حفظ این سازه است. تا اینکه بتوان شرایط را برای کاوش و تحقیقات بیشتر مهیا کرد.

اوراق شدن یک جاذبه گردشگری در قشم!

چند سال پیش طوفان یک دکل ده هزار تنی به قشم هدیه داد که می توانست مانند کشتی یونانی کیش به یک جاذبه گردشگری تبدیل گردد اما اکنون این دکل اوراق می گردد تا سود آهنش به جیب بخش خصوصی برود!

سید باقر موسوی، رئیس وقت اداره بنادر و کشتیرانی قشم، روزی که این دکل به ساحل قشم رسید به مهر گفت: سکوی نفتی متعلق به یک شرکت امارات در آب های ساحلی جزیره قشم به گل نشست. این سکوی نفتی عظیم الجثه متعلق به شرکت نفتی دلتا مارتین سرویس تحت اداره کشور امارات بوده است که ارتفاع آن 80 متر و عمق آبخور آن به بیش از 11 متر می رسد در سه روز گذشته بر اثر توفان دریایی، این سکوی نفتی از محل اصلی خود جدا شده و در ساحل روستای رمچاه جزیره قشم به گل نشست.

اکنون این دکل را که متعلق به یک شرکت ذوب آهن است هر روز تکه تکه می نمایند تا آهن آن را ذوب نموده و به فروش برسانند درحالی که می شد برای این دکل غول پیکر یک بالابر نصب کرد و حتی آن را به اتاقی برای توریست ها تبدیل کرد آن وقت بود که در مدت چند سال سود حاصل از ورود گردشگر به این بخش از جزیره قشم که مهمترین جاذبه آن را طوفان دریا هدیه نموده بود، به مردم روستای رمچاه هم می رسید.

تور کیش 100 هزارتومان گران شد

دفاتر خدمات مسافرتی فعال در حوزه تورهای گردشگری تهران- کیش برای روزهای آخر تابستان و اعیاد قربان تا غدیر تورهای این جزیره را حدود 100 هزار تومان گران تر می فروشند.

تورهای این جزیره در ایام آخر هفته، تعطیلات تابستانی و اعیاد، گران تر فروخته می گردد. دفاتر خدمات مسافرتی فعال در این تورهای گردشگری و حتی مجریان تورهای گردشگری کیش برای این روزها قیمتی حدود 100 تا 150 هزارتومان بیشتر از حد مجاز به نرخ تورها اضافه می نمایند بدون اینکه خدمات اضافه تری را ارائه دهند.

یکی از اپراتورهای دفاتر خدمات مسافرتی فعال در تورهای گردشگری کیش به وبلاگ ماه موزیک گفت: در ایام عید قربان 200 هزار تومان افزایش نرخ داریم چون در این روزها متقاضی برای ورود به جزیره کیش بیشتر می گردد، از سوی دیگر هتل های خوب جزیره فضای کمتری دارند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهید نرخ کمتری بپردازید باید یا در وسط هفته یا ایامی غیر از اعیاد قربان تا غدیر سفر کنید چون اکنون تورهای این جزیره برای 2 شب و سه روز، با صبحانه و ترانسفر فرودگاهی و بلیت رفت و برگشت و اقامت در هتل 4 ستاره یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد. ولی برای ایامی غیر از این روزهای تعطیل، همین تور 600 تا 800 هزار تومان فروخته می گردد.

آنالیز نرخ تورهای گردشگری کیش نشان می دهد که در روزهای آخر تابستان تورهای جزیره با اقامت در هتل 5 ستاره از یک میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون تومان، تورهای گردشگری با اقامت در هتل چهار ستاره با 300 هزار تومان اختلاف قیمت، تورهای سه ستاره نیز با 400 هزار تومان نرخ کمتر فروخته می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ثبت یک بنای بی ارزش ، جاذبه ای که اوراق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت یک بنای بی ارزش ، جاذبه ای که اوراق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید