تخریب و تحریف مشکوک علیه حمایت از فراوری محصولات کشاورزی

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، ارگان حزب کارگزاران ضمن تحریف رویکرد درست وزارت جهاد کشاورزی برای تضمین فراوری محصولات راهبردی در کشور، نام این کار را کشاورزی دستوری خواند!

تخریب و تحریف مشکوک علیه حمایت از فراوری محصولات کشاورزی

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ ماه موزیک، این روزنامه در تیتر اصلی خود مدعی شد: آن طور که به نظر می رسد، وزیر جهاد کشاورزی میخواهد ایده ای قدیمی را از جعبه ابزار سیاست گذاری بیرون بیاورد. نام طرح کشاورزی قراردادی است که وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد آن را به عنوان راه چاره نهایی برای جلوگیری از فساد و ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با دلالی و واسطه گری و افزایش عایدی کشاورزان اجرایی کند. اظهارنظر های تازه رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و تبیین گسترده تر آن ها به وسیله سیدجواد ساداتی نژاد نشان می دهد دولت میخواهد کشاورزی ایران را بیشتر از همواره دولتی کند. اخیرا رئیس جمهور گفته است: در پی این هستیم که فراوری در حوزه کشاورزی با قرارداد انجام شود. به تمام کشاورزان به وسیله دولت اعلام می شود که کالای مورد احتیاج کشور چیست و همان فراوری می شود. این اظهارات شباهت زیادی به کارکرد های کشاورزی برنامه ریزی شده در ساختار شوروی سابق دارد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در تبیین این طرح گفته: در کشاورزی قراردادی با کشاورز قرارداد بسته می شود، به او سم داده می شود و در نهایت پس از برداشت محصول با او تسویه می شود. شرکت بازرگانی دولتی را در حوزه گندم مأمور نموده ایم تا با کشاورزان، سیستم کشاورزی قراردادی را پیش ببرد به این ترتیب است که ما امروز 250 هزار هکتار کشاورزی قراردادی در محصول گندم داریم و برای سال آینده این مقدار را تا دو میلیون هکتار افزایش خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی گفته کشاورزی قراردادی محوری ترین کار وزارت جهاد کشاورزی در دولت خواهد بود. قرار است به تمام کشاورزان به وسیله دولت اعلام شود که کالای مورد احتیاج کشور چیست و همان فراوری شود. اما کشاورزی قراردادی چیست و با مدلی که دولت برای این طرح در نظر گرفته، آیا اجرای آن در کشور ما امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا به مهم ترین سیاست حمایتی دولت در بخش کشاورزی یعنی خرید تضمینی پرداخت.

قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور حمایت از فراوری، جلوگیری از ضایعات محصولات، ایجاد تعادل در نظام فراوری، و بعلاوه جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان در سال 1368 تصویب شد. دولت موظف شد همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی را تضمین و نسبت به خرید آن ها اقدام کند.

عیب جویی روزنامه وابسته به حزب اشرافی کارگزاران در حالی است که در زمان حاکمیت دولت متبوع این طیف، در اثر سوءمدیریت مسئولان دولتی، بعضی محصولات کشاورزی چندبرابر احتیاج فراوری شد و موجب اُفت شدید قیمت و متضرر شدن کشاورزان و ماندن محصول روی دست شان شد؛ و بعضی محصولات دیگر بر مقدار احتیاج کشور کاشته نشد و مسئولان دولتی مجبور شدند برای تامین احتیاج های ضروری کشور دست به واردات پرحجم و اختصاص منابع ارزی با وجود محدودیت های عایدیی شوند.

از سوی دیگر در حالی که کشور در معرض تحریم ها واقع شده است و در بسیاری از کشورها، محصولاتی مانند گندم، محصولی راهبردی محسوب می شود، عدم حمایت دولت سابق از خرید تضمینی گندم، موجب کاهش فراوری و خروج کشور از شرایط خودکفایی شد به نحوی که دولت مجبور شد بالغ بر 8 میلیون تن گندم را (به ارزش 1/5 میلیارد دلار) وارد کشور کند و حال آنکه رشد مقدار کمتر از این پول را به حمایت از فراوری داخلی و خرید تضمینی گندم - یا سایر محصولات حیاتی و راهبردی مشابه - اختصاص داد و کشور را از وابستگی در حوزه کالا های استراتژیک بی احتیاج کرد.

یادآور می شود در اثر بی تدبیری های دولت سابق و متولیان امر در وزارت جهاد کشاورزی، فقط در زمینه فراوری گندم، با پسرفت 40 درصدی روبرو بوده ایم و این در حالی است که ظرفیت فراوری بیش از 10 میلیون تن گندم - علاوه بر حجم فراوری فعلی - وجود دارد. طبق آمار های رسمی، واردات گندم سال جاری به نسبت سال گذشته، از نظر ارزشی 102 درصد و از نظر وزنی 67 درصد افزایش داشته است!

این نکته هم لازم به ذکر است که تیتر روزنامه سازندگی تیتر غلطی است و دولت بنا ندارد کسی را مجبور به کاشتن محصولی کند، بلکه مصمم است ضمن راهنمایی کشاورزان به فراوری محصولات مورد احتیاج کشور، از آن ها حمایت کند.

با همه این اوصاف جا دارد آنالیز شود که آیا تیتر درشت روزنامه حزب اشرافی، صرفا از سر ندانم کاری و عقده گشایی علیه دولت بوده، یا ماموریتی برای تحریف گری و کوبیدن اقدام درست دولت در حمایت از فراوریات کشاورزی راهبردی وجود دارد؟!

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تخریب و تحریف مشکوک علیه حمایت از فراوری محصولات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب و تحریف مشکوک علیه حمایت از فراوری محصولات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید