راه آهن جلفا بستری مناسب برای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، خبرنگاران/آذربایجان شرقی سرکنسول ایران در نخجوان گفت: با توجه به تحولات منطقه و تفاهم نامه سه جانبه بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان وجود راه آهن جلفا، مزیت و امتیازی بزرگ برای منطقه آزاد ارس و آذربایجان شرقی است که ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان را افزایش می دهد.

راه آهن جلفا بستری مناسب برای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است

سید احمد حسینی روز پنجشنبه، 7 بهمن ماه، در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور مالی استاندار آذربایجان شرقی، اعضای هیات مدیره و بعضی معاونان و مدیران منطقه آزاد ارس، فرماندار و بعضی فرماندهان نظامی و روسای ادارات شهرستان جلفا اظهار کرد: با وجود مساحت کوچک جمهوری خودمختار نخجوان به لحاظ وسعت، اما با توجه به تحولات نو و به علت اهمیت راهبردی و استراتژیک خود از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران 215 کیلومتر مرز مشترک با نخجوان دارد که نیمی از این مساحت در محدوده آذربایجان شرقی است و با توجه به اهمیت ایجاد راه ارتباطی بین آذربایجان و نخجوان، وجود راه آهن جلفا یک امتیاز بزرگ است و منطقه آزاد ارس باید در این راستا اقدامات راهبردی انجام دهد تا همزمان با تحولات منطقه پیش رود.

وی بعلاوه تحولات ایجاد شده در منطقه قره باغ را یک فرصت مناسبت برای کشور و آذربایجان شرقی مطرح نمود و اضافه نمود: بعد از جنگ دوم قره باغ شاهد یک عرصه و مرحله نو در تحولات در منطقه قفقاز هستیم و خشنود هستیم که بعد از 30 سال این منطقه از حالت سکوت خارج شده و تحولات مالی و بحث های ارتباطات، راه و راه آهن آن شروع و فعال شده است.

حسینی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعت، فراوری و اقتصاد کشور است این موقعیت بسیار خوبی برای استان است تا از فرصت ایجاد شده در منطقه قفقاز استفاده نموده و بتواند با مشارکت جدی در آن سهم بزرگی از بازار را به دست آورد.

افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه نیازمند تغییر روینمودها و تسهیل گری است

معاون هماهنگی امور مالی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در راستای افزایش تعاملات با کشورهای همسایه گفت: رویکرد اصلی و غالب دولت سیزدهم افزایش مراودات مالی با کشورهای همسایه است و در این راستا برای استان های مرزی رسالت های نوی تعریف شده است که بتوانند مبادلات تجاری خود را با کشورهای همسایه و یا کشورهایی که در حوزه نفوذ مالی آن استان ها هستند، افزایش دهند.

محمد کلامی اضافه نمود: دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد تغییر در روینمودها و کارنمودهای مالی استان و تسهیل گری در امور است و تمامی ارگان های دخیل در این امر از جمله منطقه آزاد ارس، گمرکات استان، سازمان صمت و خاتمهه ها باید روینمودهای خود را با رسالت و ماموریت تعریف شده هماهنگ نمایند.

کلامی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و نخجوان از گذشته به علت وجود مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی جایگاه خاصی در آذربایجان شرقی دارند، اضافه نمود: با توجه به اینکه رئیس جمهور آذربایجان از ایران برای بازسازی منطقه ها آزاد شده دعوت به همکاری نموده است و از طرفی با توجه به اعلام آمادگی نخست وزیر جمهوری آذربایجان مبنی بر فعال کردن گمرک جلفا، راه اندازی قطار نخجوان - ارس - مشهد جهت اعزام مسافرین نخجوان برای زیارت و بعلاوه راه اندازی توریسم سلامت، شاهد اتفاقات خوبی در منطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اجرا شده در استان های مرزی در زمینه افزایش مبادلات تجاری و مالی با کشورهای همسایه بعد از یک دوره یک ساله ارزیابی خواهند شد، گفت: تیم مالی استان در این زمینه باید فعال باشد تا تسهیل گری و روانسازی در این امور اتفاق بیافتد.

بهره برداری حداکثری از فرصت های گردشگری سلامت نیازمند همکاری در سطوح ملی و استانی

عضو هیات مدیره منطقه آزاد ارس نیز در این نشست گفت: بهره برداری حداکثری از فرصت های گردشگری سلامت از کشورهای هدف بازار نخجوان و جمهوری آذربایجان، نیازمند همکاری، همراهی و مشارکت بخش های مختلف کشور در سطوح ملی و استانی است و نمی توان از یک مجموعه خاص مانند سازمان منطقه آزاد ارس یا استانداری انتظار داشت به تنهایی این فرایند را مدیریت کند.

غلامحسین کریمی اضافه نمود: نقش وزارت خانه های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری در تسهیل، اجماع سازی و هماهنگی بین بخش های مختلف در فرایند جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، وی در خاتمه یادآور شد: سازمان منطقه آزاد ارس با مشارکت بخش خصوصی زیرساخت های بهداشتی و درمانی را در راستای جذب گردشگران سلامت از کشورهای فراهم نموده است و لازمه آن جذب توریسم سلامت از کشورهای همسایه در منطقه آزاد ارس مشارکت و همکاری دستگاه های مرتبط است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه آهن جلفا بستری مناسب برای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن جلفا بستری مناسب برای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید