بلایی به نام پسماند کرونایی

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، پسماندهای بهداشتی و بیمارستانی و نحوه دفع آن ها جزو مسائل حساس و ضروری جامعه است و در این ایام زباله های رهاشده ای همچون ماسک و دستکش بهداشتی یک بارمصرف نیز می توانند از خود ویروس کرونا خطرناک تر باشند.

بلایی به نام پسماند کرونایی

به گزارش وبلاگ ماه موزیک آنلاین به نقل از ایرنا، 15 روز از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد و در این روزها وجود زباله های بهداشتی همچون ماسک و دستکش های یک بارمصرفی که شهفرایندان هنگام خروج از خانه و حضور در بازار و مکان های شلوغ مورداستفاده قرار می دهند، در معابر شهری بیشتر شده است.

دراین بین زباله های بیمارستانی هم که همیشه امحای آن یکی از دغدغه های جامعه ما بوده در این روزها فراوری آن افزایش پیدانموده است البته طبق گفته معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان 17 بیمارستان استان مجهز به دستگاه بی خطرسازی پسماند هستند.

یکی از پیامک های اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم به دفع پسماندهای بهداشتی اختصاص داشت که در آن عنوان شده از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده، ماسک و دستکش های خود در محیط خودداری نموده و به طور بهداشتی (در سطل زباله درب دار) آن ها را دفع کنید.

سطل های زباله موجود در شهر سنندج به ویژه آن هایی که در مناطق پرازدحام وجود دارد، هیچ کدام درب ندارند ولی به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند سنندج به محض اشباع شدن سطل های زباله ناظران گزارش آن را اعلام و به سرعت برای تخلیه آن ها اقدام می گردد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ارتباط با امحای پسماند بیمارستانی به خبرنگار ایرنا گفت: در حالت عادی زباله های بیمارستانی بی خطرسازی می گردد و از این لحاظ جای نگرانی نیست.

دکتر ابراهیم قادری افزود: مراجعه نمایندگان به بیمارستان کاهش پیدانموده و زباله های همچون دستکش، ماسک بیشتر مربوط به کارکنان است که در سطل های زباله عفونی موجود در بیمارستان ریخته می گردد.

زباله های بیمارستانی بعد از بی خطرسازی به صندلی دفن انتقال داده می گردد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس دستورالعمل موجود پسماندهای عفونی باید بی خطرسازی شوند و دستگاه های بی خطرسازی همچون اتوکلاو در بیمارستان های استان به طور فصلی توسط آزمایشگاه معتمد مورد بازرسی و نظارت قرار می گیرند.

اقبال حمیدی گفت: بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا تا به امروز چندین مرتبه از بیمارستان های استان بازدید شده است، تا به امروز موردی مبنی بر مسئله ای در ارتباط با امحای پسماندهای عفونی در استان گزارش نشده است.

وی با اشاره به این که سطل های زردرنگ موجود در بیمارستان ها ویژه زباله های عفونی است، افزود: مدیریت این زباله ها بر عهده بیمارستان هاست که امیدواریم در این ایام این امر مهم بسیار موردتوجه قرار گیرد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: میزان فراوری پسماند در یک بیمارستان به وسعت مرکز، تعداد تخت بیمارستان، میزان پذیرش بیمار، استفاده از تجهیزات یک بارمصرف و سطح خدمات ارائه شده بستگی دارد.

حمیدی تأکید کرد: میزان سرانه فراوری پسماند بیمارستانی به ازای هر تخت برآورد می گردد که از سه هزار و 39 تخت بیمارستانی در کردستان 2 هزار و 519 تخت فعال است و سرانه پسماند بیمارستانی در استان هم به راین اساس 2.7 کیلوگرم است.

وی با اشاره به این که فراوری سالانه پسماند بیمارستانی در استان یک هزار و 53 تُن است، گفت: بعد از بی خطرسازی 100 درصدی زباله ها، آن ها را به صندلی دفن زباله منتقل می نمایند.

پاکبانان هم در خط مقدم دیگری در حال مبارزه با کرونا هستند

پاکبانان سنندجی هم این ایام بیشتر از روزهای عادی به پاک کردن خیابان ها و معابر و تخلیه سطل های زباله در سطح شهر می پردازند، این افراد هم جزو قشر تأثیرگذار در کنترل شیوع ویروس کووید 19 هستند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به این که مردم در این مردم خیلی خوب رعایت کردند، به خبرنگار ایرنا گفت: تعداد زیادی از شهفرایندان در دور ریختن ماسک و دستکش های یک بارمصرف خود در سطل های زباله موجود در سطح خیابان ها و معابر خوب عمل می نمایند.

سیروان غفوری افزود: روزانه 350 تا 380 تُن زباله در سنندج فراوری می گردد که این آمار تغییر بوده و گاهی هم تا 400 تُن هم رسیده ضمن این که در چند روز اخیر میزان زباله های بهداشتی به نسبت دیگر زباله ها افزایش داشته است.

وی افزود: شست و شوی روزانه سطل های زباله و توزیع ماسک و دستکش بین پاکبانان در دستور کار سازمان قرارگرفته و انجام می گردد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج تأکید کرد: تا به امروز گزارشی مبنی بر بیماری و بستری شدن پاکبانان در بیمارستان نداشتیم و آموزش های لازم برای رعایت موارد بهداشتی به تمام کارکنان سازمان و نیروهای خدمات شهری ارائه شده است.

غفوری گفت: متخصصان طب کار به طور دوره ای از پاکبانان آزمایش های لازم در ارتباط با شرایط جسمی آن ها می گیرند، ازلحاظ تأمین دستکش برای پاکبانان مسئله ای نداریم چراکه روپوش و دستکش و کفش این افراد همیشه تأمین می گردد به آن ها گفته شده زیر دستکش های مخصوص خود از دستکش های بهداشتی هم به منظور حفظ بیشتر سلامتی شان استفاده نمایند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج گفت: بیشترین مشکل ما کمبود ماسک مناسب و مواد ضدعفونی نماینده و شوینده است که امیدواریم در این چند روز شاهد رفع شدن این کمبود باشیم تا بتوانیم نسبت به ضدعفونی کردن معابر شهری و ناوگان حمل ونقل عمومی اقدام کنیم.

آنچه در این روزها می توان عامل نجات مردم از ابتلا شدن به بیماری کووید 19 باشد، رعایت موارد بهداشتی است و اگر هر شهفرایندی با داشتن احساس مسئولیت ماسک و دستکش یک بارمصرف خود را در نایلون دیگری انداخته و سپس به سطل های زباله بی اندازد عظیم ترین یاری را در جهت کنترل این بیماری انجام داده است.

ازآنجاکه بیشتر سطل های زباله سطح شهرها درب ندارد و زمانی که اشباع شوند از طریق باد امکان پخش زباله هایی هم چون دستکش و ماسک های رهاشده در این سطل ها بیشتر می گردد لذا اگر در نایلون قرار داده گردد هم جمع آوری آن بهتر و هم از پخش شدن آن ها ممانعت خواهد شد.

30 بهمن 1398 بود که ابتلا پنج شهفرایند قمی به ویروس کرونا (کووید 19) تائید شد و طبق اعلام وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، 10 مورد قطعی ابتلای به ویروس کرونا در کردستان ثبت شده و تا به امروز مورد مثبتی که فوت نموده باشد نیز در این استان گزارش نشده است.

همچنین 85 نفر از اقوام و بستگان بیماران کرونای مثبت نیز در خانه هایشان قرنطینه هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت روز سه شنبه 13 اسفند گفت: تا به امروز مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا به 2 هزار و 336 نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به 77 نفر رسیده است و 435 نفر درمجموع بهبودیافته اند.

علیرضا رئیسی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تأکید کرد: تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور 835 نفر هستند که 11 نفر از این افراد فوت نموده اند.

وی ادامه داد: استان گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند فرایند بیماری در قم ثابت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است.

رئیسی گفت: از ابتدا تا به امروز بیش از 8 هزار و 532 نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای 5 هزار و 737 نفر تست اجرا شده و دو هزار و 336 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

تا به امروز 91 هزار و 318 نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از این تعداد سه هزار و 131 نفر جان خود را به علت بیماری کووید 19 ازدست داده اند و 48 هزار و 291 نفر بهبودیافته اند.

این ویروس نخستین بار در سال 1965 کشف شد و مطالعه روی آن به طور مداوم تا اواسط دهه 1980 ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می نماید، بااین حال تا به امروز هفت کرونا ویروس انسانی کشف شده که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر- دی) 2019 در شهر ووهان چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "بلایی به نام پسماند کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلایی به نام پسماند کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید