آنالیز مودم 4.5G، TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، بعضی از کاربران تقاضا کردند درباره مودم TDLTE تازه هواوی Speed Wi-Fi HOME L01s یا HWS32 صحبت کنیم.

آنالیز مودم 4.5G، TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA

این مودم چند نام دارد. در کشورهای آسیای شرقی بیشتر با نام Speed Wi-Fi HOME L01s شناخته می شود و از سوی یکی از معروف ترین سرویس دهنده های اینترنت ژاپن به نام au به مشتریان داده است. در بعضی دیگر از کشورها هم به نام HWS32 یا HWS32MWA شناخته می شود. پس، تعجب نکنید که اگر این مودم را با نام های مختلف در بازار ایران ببینید.

برای اولین بار، این مودم رومیزی را شرکت وینکس وارد بازار نموده و ما حدود دو ماه پیش به معرفی پرداختیم. مودمی با پشتیبانی از هر دو سرویس اینترنت FDD و TDD با سرعت دانلود حداکثر 370 مگابیت بر ثانیه و آپلود 30 مگابیت بر ثانیه و درگاه های ارتباطی LAN و وای فای دو بانده که در ظاهر معینات خوبی دارد.

این مودم بیشتر در کشور چین و برای سرویس وایمکس ارائه شده است و سال ساخت آن به حوالی 2017 برمی شود. یعنی چندان مودم جدیدی نیست و نباید انتظار پردازنده و معینات پنل کاربری به روزی از آن داشته باشیم. در کشور ژاپن سال 2018 عرضه و به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است.

مودم هواوی HWS32MWA: شبکه های موبایل 4G/TDLTE و وای فای دو بانده

نکته مهمی که باید درباره این مودم گفت؛ سرعت آن روی شبکه های 4.5G است. در سایت های فروشنده ایرانی، تبلیغ می شود که این مودم از رده Lte Cat 9 با سرعت 440 مگابیت است ولی در واقع مودم هواوی L01s یا HWS32MWA روی شبکه های وایمکس کشور ژاپن چنین سرعتی را می دهد و در روی شبکه های FDD حداکثر سرعت آن 370 مگابیت بر ثانیه و از رده Lte cat 7 است.

در وای فای، هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به طور عملی و واقعی در دسترس هستند و از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می نماید. دقیقا معین نیست سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز برابر با 433 مگابیت یا 867 مگابیت است ولی با توجه به سال ساخت مودم و معینات مودم های هواوی در آن برهه، به نظر می رسد باید سرعت 433 مگابیت یا یک لینک را پشتیبانی کند. سرعت فرکانس 2.4 گیگاهرتز برابر با 300 مگابیت است.

این مودم از MIMO 4×4 و CA2 پشتیبانی می نماید و اگر مدلی را بخرید که پنل کاربری آن کاملا باز و آنلاک است؛ می توانید امیدوار باشید که سرعت اینترنت بالاتری به دست بیاورید.

به هر دو فرکانس وای فای مودم HWS32MWA حداکثر 20 دستگاه وصل می شود. دارای دو درگاه شبکه LAN گیگابیتی با پشتیبانی از استاندارد 1000Base-T است و یک درگاه USB 2.0 هم دارد. در نتیجه، حداکثر می توان گفت 42 دستگاه به طور اسمی به این مودم روتر 4.5G/TDLTE وصل می شوند.

مودم هواوی HWS32MWA: محدودیت فرکانس های پشتیبانی در ایران

نکته بسیار مهم دیگری که باید درباره این مودم بگوییم؛ باندهای مورد پشتیبانی FDD/TDD آن است. در بسیاری از سایت ها نوشته شده است که از باند B41/B42 که مربوط به فرکانس های اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین نت پشتیبانی می نماید ولی درباره فرکانس های FDD باید گفت فقط از باندهای B1/B18 WIMAX 2 پشتیبانی می نماید. در ایران باند B1 را غالب اپراتورها راه اندازی کردند و تقریبا خلوت است و می توان به آن وصل شد ولی باز شاید در بعضی منطقه ها در دسترس نباشد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که در بعضی نقاط حتی خود اینترنت TD-LTE مبین نت هم روی باند 42 در دسترس نیست!

یعنی در کل از باندهای رادیویی بسیار محدودی پشتیبانی می نماید و اگر قصد خرید آن را دارید؛ باید دقت کنید در منطقه شما حتما باند B42 برای اینترنت TD-LTE و باند B1 برای FDD روی شبکه اپراتور موبایل مورد نظرتان فعال باشد.

میزان این مودم روتر رومیزی، 180 میلی متر در 93 در 93 میلی متر است؛ یک مودم نسبتا بزرگ که با آداپتور 24 ولت برق شهری کار می نماید و حتما باید همواره به پریز برق وصل باشد.

درگاه های ارتباطی، کانکتور آداپتور برق، درگاه USB و کلید ریست در بخش پشتی این مودم استوانه ای قرار گرفتند و در جلو شاهد چراغ های LED نسبتا زیادی به همراه کلیدهای WPS و Mobile هستیم. در بخش پایه این مودم هم شیار سیم کارت دیده می شود.

مودم هواوی HWS32MWA: گران و با ریسک بالا

قیمت این مودم روتر 4.5G/TDLTE در بازار ایران از 4 میلیون تومان تا 5.5 میلیون تومان برای مدل آنلاک و حدود 3.5 میلیون تومان برای مدل لاک شده به همراه سیم کارت و اینترنت یک ساله وینکس است.

با توجه به محدودیت باندهای رادیویی که پشتیبانی می نماید؛ اصلا این قیمت ها به صرفه نیست و ارزش خرید ندارد. اگر با قیمت هایی در حدود 2 میلیون تومان عرضه شود؛ شاید در مقایسه با مودم هواوی B612 یا مودم های بهتری مانند B618 ارزش خرید پیدا کند.

مانور فروشنده ها باز مانند مودم TF-i60 H1 روی پشتیبانی از هر دو سیم کارت FDD/TDLTE است ولی غافل از اینکه باید دید در منطقه ای که هستیم؛ آیا فرکانس مورد پشتیبانی این مودم اصلا روشن است یا خیر!

ضمناً قابلیت هایی مانند کانکتور آنتن خارجی هم ندارد تا امیدوار باشیم در صورت ضعیف بودن آنتن دهی، می توان به آن آنتن خارجی وصل کرد.

مزایا:

1- وای فای دو بانده AC

2- پشتیبانی از سیم کارت 4G و TDLTE

3- سرعت 370 مگابیت و MIMO 4×4 و CA2

معایب:

1- محدودیت پشتیبانی از فرکانس های FDD و TDD

2- قیمت بسیار گران در بازار ایران

3- عدم داشتن کانکتور آنتن خارجی

منبع: شبکه چی

به "آنالیز مودم 4.5G، TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودم 4.5G، TDLTE هواوی L01s یا HWS32MWA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید