انویدیا شاید از خرید ARM منصرف گردد

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، بر اساس گزارش تازه خبرگزاری بلومبرگ، انویدیا در حال آماده شدن برای کنار گذاشتن قرارداد 40 میلیارد دلاری تصاحب شرکت ARM است. این تصاحب طی ماه های گذشته با دردسرهای متعددی از طرف نهادهای نظارتی و مخالفت شدید رقبا روبه رو شده است و به همین دلیل برنامه های معین شده از طرف انویدیا به تعویق افتاده است.

انویدیا شاید از خرید ARM منصرف گردد

در گزارش خبرگزاری بلومبرگ آماده که انویدیا به تعدادی از شرکای خود اعلام نموده که انتظار ندارد این معامله نهایی گردد. از سوی دیگر، مالک فعلی شرکت ARM هم ظاهرا میخواهد آن را راهی بازار بورس کند تا با این کار بتواند از دست Arm خلاص گردد و از طرف دیگر مبلغ هنگفتی را هم دریافت کند. در حال حاضر، انویدیا و سافت بنک همچنان به این معامله پایبند هستند و هنوز در این زمینه تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. اما با توجه به حاشیه های گسترده این قرارداد، مطرح شدن چنین شایعه هایی اصلا تعجب آور نیست.

ARM اگر مهم ترین طراح تراشه ها نباشد، بدون شک در این حوزه یکی از مهم ترین شرکت های دنیا محسوب می گردد که به وسیله بهره گیری از سیاست بی طرفی پیروز شده طراحی های مربوط به تراشه های مختلف را در اختیار شرکت های رقیب قرار دهد. با وجود اینکه انویدیا اعلام نموده بعد از تصاحب این شرکت همین رویه ادامه پیدا می نماید، اما قانون گذاران نگران این موضوع هستند و بعضی از آن ها می گویند که در آینده نزدیک انویدیا منافع خود را در اولویت قرار خواهد داد و با این کار رقبای این شرکت با مسائل متعددی روبه رو می شوند.

نهادهای نظارتی بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا از این قرارداد انتقاد نموده اند و بعلاوه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا هم علیه این قرارداد شکایتی ثبت نموده است. انویدیا در ابتدا فکر می کرد که فرایند تصاحب خیلی زود به انتها می رسد ولی بعد از گذشت حدود 2 سال از امضای این قرارداد چندین میلیارد دلاری، هنوز هیچ کاری انجام نشده و شاید نهایی شدن آن چندین ماه دیگر به طور بینجامد.

در کنار نگرانی کشورهای غربی، مقامات چینی هم از این قرارداد چندان راضی نیستند. در همین زمینه می توانیم به کوشش کوالکام برای تصاحب شرکت NXP Semiconductors در سال 2016 اشاره کنیم که این قرارداد 44 میلیارد دلاری در نهایت به علت مخالفت نهادهای نظارتی چین، انجام نشد. در حال حاضر سخنگویان دو شرکت انویدیا و سافت بنک در خصوص این معامله ابراز امیدواری نموده اند ولی از طرف دیگر آینده این قرارداد در هاله ای از ابهام واقع شده است.

برای افرادی که با اهمیت شرکت ARM آشنا نیستند باید بگوییم که تقریبا تمام تراشه های موجود در گوشی های هوشمند از معماری این شرکت بهره می برند. بعضی شرکت ها مانند اپل، این طرح ها را با توجه به نیازهای خود به طور گسترده تغییر می دهند. اما مثلا تراشه های ساخت کوالکام، سامسونگ و مدیاتک تا حد زیادی از همان طرح های آماده استفاده می نمایند.

اهمیت ARM به صنعت موبایل محدود نمی گردد و در زمینه سرور و دیتاسنترها هم نقش مهمی را ایفا می نماید. اپل هم بعد از سال ها استفاده از معماری ARM برای گجت های مختلف خود، از سال گذشته بهره گیری از این معماری را برای کامپیوترهای خود شروع نموده است. از جمله مزایای این معماری می توانیم به توان پردازش بالا و مصرف انرژی پایین اشاره کنیم که همین موضوع به نقاط قوت کامپیوترهای نو اپل تبدیل شده اند. اگرچه کوالکام هم تراشه های مبتنی بر معماری ARM را برای لپ تاپ های ویندوزی ارائه می نماید، اما در برابر چیپست های اپل حرف زیادی برای گفتن ندارند.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "انویدیا شاید از خرید ARM منصرف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انویدیا شاید از خرید ARM منصرف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید