اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه 21 مرداد است

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، پژوهشگر خانه نجوم ادیب اصفهان گفت: امسال اوج بارش شهابی بَرساوُشی در کشورمان شامگاه 21 مرداد است و علاقه مندان می توانند بدون نیاز به تجهیزات خاصی، این پدیده نجومی زیبا را به دور از آلودگی نوری شهرها رصد کنند.

اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه 21 مرداد است

به گزارش وبلاگ ماه موزیک به نقل از ایرنا، بارش شهابی در هنگام عبور سیارهٔ زمین از میان توده ای از سنگ ها در فضا رخ می دهد که در این مواقع تعداد زیادی شهاب در جو زمین می سوزد و در آسمان قابل مشاهده است؛ در هر سال چند پدیده بارش شهابی مانند برساوشی و جوزایی اتفاق می افتد.

علی عسگری روز چهارشنبه افزود: بارش شهابی برساوشی هر ساله از اواخر تیر آغاز می شود و تا اوائل شهریور ادامه دارد که در اواسط مرداد افزایش می یابد و از غروب 21 مرداد تا بامداد 22 مرداد به اوج خود می رسد.

وی با بیان اینکه این فاصله زمانی بهترین فرصت برای رصد و مشاهده پدیده مجذوب کننده بارش شهابی است، گفت: علاقه مندان به تماشای بارش شهابی برساوشی باید از فضای شهر ها و آلودگی نوری دور شوند و در فضایی باز و آسمانی صاف در جهت شمال و ستاره قطبی، 45 درجه به سمت راست و سپس 45 درجه به سمت بالا می توانند این پدیده را به خوبی مشاهده کنند.

این کارشناس نجوم ادامه داد: به نام مثال ساکنان اصفهان باید حدود 70 کیلومتر از این شهر دور شوند و در مناطقی مانند جرقویه یا در آسمان کویری به رصد و تماشای این پدیده بنشینند.

وی با تاکید بر اینکه رصد این پدیده نجومی نیاز به صبر و حوصله دارد، توضیح داد: برخی از شهاب ها بسیار کوچک هستند و به دلیل سرعت بالا، نور کمتری دارند، اما در مجموع در شامگاه 21 مرداد در صورت استقرار در مکان مناسب می توان حدود 70 درصد شهاب ها را مشاهده کرد.

عسگری به آهنگ بارش شهابی هم اشاره و افزود: این شاخص به معنی تعداد شهاب هایی است که در یک ساعت از آسمان عبور می کند که آهنگ بارش شهابی برساوشی بین 50 تا 100 شهاب در ساعت است.

وی با بیان اینکه در آذر امسال هم بارش شهابی جوزایی اتفاق می افتد، اعلام نمود: بارش شهابی برساوشی همواره یکی از مهم ترین و مجذوب کننده ترین پدیده نجومی سال برای مردم کشورمان است و علاقه مندان زیادی در صدد برنامه ریزی برای رصد آن هستند.

این پژوهشگر نجوم درباره چگونگی تشکیل بارش شهابی توضیح داد: دنباله دار ها در منظومه شمسی وقتی به خورشید می رسند و دور آن می چرخند به محض نزدیک شدن به آن به دلیل حرارت بالا، می سوزند، ذوب می شوند و به صورت سنگ هایی در فضا معلق می مانند، زمانیکه زمین در حرکت به دور خورشید وارد این جهت می شود در آن بازه زمانی، بارش شهابی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در بارش شهابی برساوشی، کانون تشکیل جهت شهاب ها در صورت فلکی برساوشی است، اعلام نمود: برای تصویربرداری از این پدیده نجومی نیاز به دوربین حرفه ای با لنز های چشم ماهی (fish eye) است.

بارش شهابی برساوشی حاصل برخورد سنگ های به جا مانده از دنباله دار سوییفت تاتل با جو زمین است، ذراتی که اغلب شان به میزان یک سر سوزن کوچک هستند و برای رصدشان به هیچ چیز جز دو چشم مشتاق نیاز نداریم.

در این پدیده نجومی تعداد شهاب ها در طول شب به شدت افزایش می یابد و می توان ده ها شهاب را در هر ساعت مشاهده کرد.

منبع: جام جم آنلاین

به "اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه 21 مرداد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوج بارش شهابی بَرساوُشی شامگاه 21 مرداد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید