چه می شد اگر می توانستیم قسمتی از حافظه ناخواسته خود را پاک کنیم؟

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، مطالعات نو نشان داده است که می توان قسمتی انتخابی از حافظه خود که مربوط به اضطراب و استرس می گردد را پاک کرد. اما آیا این کار، ایده خوبی است؟

چه می شد اگر می توانستیم قسمتی از حافظه ناخواسته خود را پاک کنیم؟

تقریبا هرکسی در دوره ای از زندگی خود دوست دارد که برخی موضوعات و خاطره ها را فراموش کند. برای مثال جلوی شخصی که برای او احترام قائل هستیم شرمسار شویم و یا در انجام کاری شکست بخوریم.

رمزگذاری خاطره ها

طبق گزارش محققان دانشگاه کلمبیا، این امکان وجود دارد که بتوان دارویی ساخت که خاطره های مربوط به استرس و اضطراب را پاک کند در حالی که مابقی خاطره های مهم سر جایشان باقی بماند.

برخی خاطره ها هستند که با واقعه خاصی در ارتباط هستند. برای مثال اگر در یک کوچه تارکی از شما دزدی گردد و در همین حین متوجه یک صندوق پستی در کوچه شوید، ممکن است از آن به بعد هر دفعه که یک صندوق پستی در کوچه می بینید احساس اضطراب و نگرانی کنید. در چنین موردی ترسیدن از کوچه یک خاطره وابسته و ترسیدن از یک صندوق پست یک خاطره غیر مستقیم است. خاطره های وابسته در زندگی ما مهم هستند زیرا به ما یاد می دهند که پیش بینی های لازم را انجام دهیم. برای مثال اگر از کسی در یک کوچه تاریک دزدی شده باشد آن شخص دیگر از قدم زدن در کوچه های تاریک خودداری می نماید و این می تواند تجربه خوبی باشد و بهتر است که این خاطره پاک نگردد. اما صندوق پستی که شخص در هنگام واقعه آن را مشاهده نموده و از آن به بعد هر زمان که شخص صندوق پستی مشاهده می نماید مضظرب و نگران می گردد یک خاطره غیر مرتبط و غیر مستقیم است که دانشمندان سعی در پاک کردن این نوع خاطره را دارند. در طول تحقیقات دانشمندان متوجه شدند که شوند بدون صدمه زدن به دیگر خاطره ها، هر دو نوع خاطره می توانند به طور انتخابی برداشته شوند.

آیا دارو و درمان هایی که در حال حاضر وجود دارد، برای درمان اضطراب کافی هستند؟

اگر هدف از پاک کردن خاطره های بد، کاهش درد است، روش های موثر تری نیز وجود دارد. این روش ها می توانند شامل درمان های رفتاری شناختی باشند که به جای نادیده گرفتن خاطره بدی که اتفاق افتاده است، با آن خاطره بد، احساسات و شرایط آن روبرو شویم. صحبت کردن مداوم در خصوص خاطره و ترس ها به شخص این اجازه را می دهد تا بتواند راحت تر آن را کنترل کند و هرزمان که بخواهد آن را برای مدت طولانی کنار بگذارد و به آن فکر نکند. در این نوع درمان روانشناسی که شخص با دکتر خود در خصوص ترس ها و خاطره بد خود صحبت می نماید، شرکت کنندگان معمولا پس از حدود 20 جلسه قادر بودند تا راحت تر با اضطراب خود کنار بیایند.

البته برخی معتقدند که علاوه بر این روش فرد باید در کنار آن از داروهای ضد اضطراب و استرس نیز استفاده کند.

آیا این دارو بر روی انسان ها کار خواهد نمود؟

برخی معتقدند که ما هنوز برای رسیدن به چنین دارویی راه زیادی را در پیش داریم در صورتی که برخی معتقدند که به زودی چنین داروی فراوری خواهد شد.

فعلا این مطالعه بر روی تعدادی حلزون انجام شد که هر حلزون حدود 20 هزار نورون دارند. اما هر انسان حدود 86 میلیارد نورون دارند.

برای اعمال این دارو بر روی انسان ها مطالعات بیشتری مورد احتیاج است. دانشمندان معتقدند هنگامی که بتوان گروه های مولوکول های مربوط به حافظه را دسته بندی کرد و آنها را مورد هدف قرار داد می توان به راحتی چنین دارویی را ساخت.

منبع: فوت و فن

به "چه می شد اگر می توانستیم قسمتی از حافظه ناخواسته خود را پاک کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه می شد اگر می توانستیم قسمتی از حافظه ناخواسته خود را پاک کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید