هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطرات آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، خبرگزاری خبرنگاران- سازمان جهانی بهداشت با اعلام این که آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت بچه ها و بزرگسالان تلقی می گردد هشدار داد: خطرات ناشی آلودگی هوا به مراتب بیشتر از بسیاری بیماری ویروسی و عفونی برای بچه ها زیر پنج سال است.

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطرات آلودگی هوا

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ماه موزیک، سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند قلبی و عروقی، بیماری های ریه، آلرژی، آسم، بیماری متابولیک و بیمارانی که تحت عمل پیوند قرار گرفته اند، بیشتر و زودتر مستعد دریافت عوارض آلودگی هوا هستند.

سیستم تنفسی نخستین بخش از بدن انسان است که در تماس مستقیم با آلودگی هوا قرار می گیرد و ریه، مسؤول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون می شوند و عوارضی همانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می گردد.

آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به خصوص بچه ها می گردد تماس درازمدت با هوای حاوی اندازه بیش از حد مجاز آلاینده ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می گردد.

آلودگی هوا چه بر سر بچه ها می آورد؟

آلودگی هوا ضریب هوشی بچه ها را کاهش می دهد بعلاوه کم خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست.

در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده هایی مثل ازن بیش از اندازه مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین تری می آورد و بچه ها به علت داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند.

آلودگی هوا می تواند نحوه تکامل سیستم ایمنی بچه ها را تحت تأثیر قرار بدهد. سیستم ایمنی بچه ها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف است و بنابراین بیماری های ناشی از آلودگی هوا به راحتی می تواند سیستم ایمنی آن ها را هدف قرار دهد.

نتایج بعضی از مطالعات دیگر نشان می دهد که هیدروکربن های چند حلقه ای آروماتیک (PAH) که ناشی از احتراق سوخت های فسیلی نظیر گازوئیل و دیزل هستند، می توانند عامل ایجاد مشکلاتی در جنین شوند. این هیدروکربن ها با چسبیدن به ذرات معلق UFP که آن ها نیز ناشی از سوخت ماشین ها هستند و می توانند از سطوح دستگاه تنفس عبور نمایند وارد جریان خون می شوند و از این راه وارد مغز و یا جفت زن حامله شده و جنین را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهند، که می تواند باعث التهاب و در نتیجه زایمان زودرس گردد.

این آسیب ها و عوارض در مادران زیر 20 سال و بالای 35 سال، زنان طبقه کم عایدی و یا زنانی با رژیم های غذایی ناسالم بیشتر است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطرات آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره خطرات آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید