میلیاردرهای بیچاره!

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، فوتبالیست ها بیچاره شده اند، این مهم ترین بخش از اظهارات فوتبالیستی است که طی چند سال اخیر در باشگاه هایی ثروتمند پا به توپ شده و معتقد است فوتبالیست ها تا حدی با مسائل اقتصادی روبرو اند که خودروی آن ها به پژو 206 و 207 تبدیل شده است؛ اما شما به اسم مخاطب تا چه اندازه این اظهارات را صادقانه و حقیقی می دانید و آیا باور می کنید که در واقعیت هم فوتبالیست ها چنین زندگی داشته باشند؟

میلیاردرهای بیچاره!

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، یکی از چالش های چند سال اخیر فوتبال ایران افزایش عجیب و غریب دستمزد بازیکنان و مربیان اعم از داخلی و خارجی و مهم ترین مسئله در این رابطه منبع پرداخت این مبالغ هنگفت است؛ جایی که مدیران باشگاه های دولتی بی قید و شرط دست به جیب می شوند و از بیت المال به گونه ای خرج می نمایند که گویا هیچ تکلیف عرفی و شرعی در قبال آن ندارند.

ارزش حقیقی یک بازیکن در فوتبال ایران سال های متمادی است که به دست فراموشی سپرده شده است و هر فصل شاهد تکانه های عجیب پرداختی به فوتبالیست هایی هستیم که عموم کارشناسان، پیشکسوتان و مربیان حوزه فوتبال معتقدند رقم دریافتی آن ها، بسیار بیشتر از آن اندازهی است که باید!

به طور حتم هزینه کرد سرسام آور از سوی باشگاه های خصوصی مسئله ای نیست که بتوان به آن خرده گرفت و مالک یک باشگاه خصوصی هر طور که مایل است می تواند منابع مالی خود را هزینه کند و حتی اگر علاقمند باشد می تواند به یک بازیکن چندین برابر ارزش واقعی اش پرداخت کند، می تواند خودرو پاداش دهد، می تواند دلار هدیه کند، از این اختیار برخوردار است که سکه طلا ببخشد و... اما مسئله اساسی در فوتبال ایران به هزینه کرد باشگاه های دولتی مربوط می گردد، جایی که ریال به ریال این ارقام از بیت المال بوده و معین نیست با چه استدلالی بعضی مدیران که طول عمر فعالیت آن ها در یک باشگاه به چند ماه هم نمی رسد اینگونه آتش به اموال مردم می زنند و پول هایی را که نه ارث پدرشان است و نه بابت آن زحمتی کشیده اند، اینگونه به تاراج می دهند!

فرهاد مجیدی به اسم یک سرمربی در لیگ برتر فوتبال ایران اذعان می نماید که رقم قرارداد بازیکنان باور کردنی نیست و اگر با چشم خود نمی دید، باور نمی کرد. وی بعلاوه به صراحت می گوید با یاری چند طرفدار بی ادعا کوشش کردیم تا سه بازیکن باکیفیت و مطرح داخلی را به تیم اضافه کنیم؛ یک فوروارد، یک وینگر و یک هافبک دفاعی که هر سه بازیکن با مبالغی بیش از 12 تا 13 میلیارد تومان به تیم صنعتی و تیم رقیب پیوستند! در عین حال سعید آذری، مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان می گوید در این فصل ارقام 12، 18 و 20 میلیاردی برای امضای قرارداد می شنوم.

از همه این ها که بگذریم در این بین اظهارات طلبکارانه سروش رفیعی، بازیکن تیم فوتبال سپاهان نشان می دهد که درخواست و پیگیری مسئله ای تحت اسم جلوگیری از ولخرجی در فوتبال دولتی ایران و ممانعت از پرداخت های بی حساب و کتاب از محل بیت المال به بازیکنان و مربیان، تا چه حد به این دست از بازیکنان فشار وارد نموده است!

رفیعی در گفت وگویی که اخیرا انجام داده می گوید، یک بازیکنی که قرادادش 4 میلیارد است 20 درصدش را از دست می دهد، 4 میلیارد تومان را نبنید! ببینید چطوری این پول را می گیرد؟ چکار می تواند بکند؟ تک تک باشگاه های ایرانی را بروید و ببینید، فکر می کنید نمایندگی ایران خودرو است! انقدر که 206 و 207 آنجا وجود دارد! فوتبالیست ها بدبخت شده اند!

فوتبالیست ها در تمام جهان فزونین زندگی ها را دارند و باید هم داشته باشند چون فوتبال یک ورزش محبوب و عایدیزاست! اما در ایران روز به روز زندگی فوتبالیست ها بدتر می گردد! خانه ای که سال گذشته در اصفهان 5 میلیون تومان اجاره شده الان 12 میلیون تومان شده است! 5 میلیون مگر پول کمی است؟ خب سازمان بازرسی حواسش به این مسائل هم باشد! مقداری فشار و بار را از روی فوتبالیست ها سبک کنید و انقدر سخت نگیرید به ما! مگر ما چند سال می توانیم بازی کنیم و پول بگیریم؟ من می دانم این اعداد عدد کمی نیست و می دانم که مردم ما تحت فشار هستند و مسائل زیاد است، اما شما اصلا نمی توانید این بحث را قاطی کنید با اینکه چرا فوتبالیست ها انقدر پول می گیرند.

در خصوص اظهارات رفیعی چند نکته بسیار مهم وجود دارد که در ادامه به آن اشاره نموده ایم، هرچند که مخاطب ما نه سروش رفیعی ها و نه بازیکنانی است که طی چند سال اخیر دستمزدهای هنگفت و پنهانی از فوتبال ایران به جیب زده اند، بلکه مدیریت کلان فوتبال کشوری است که هیچ ساز و کار اجرایی در رابطه با انعقاد قرارداد و دستمزد بازیکنان و عوامل اجرایی باشگاه های دولتی در آن تعریف نشده است:

- آیا قراداد بازیکنان در فوتبال ایران 4 میلیارد تومان است؟ همین فصل گذشته بود که به دلیل اجرای قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال ایران شاهد جهش رقم قرارداد بازیکنان و مربیان فوتبال ایران بودیم و بر اساس اعلام مسوولان قراردادها دو تا سه برابر افزایش یافت و مبلغ قرارداد بازیکنی که تا پیش از آن حدود دو میلیارد تومان بود به شش تا هفت میلیارد تومان رسید! ارقامی که مربوط به فصل گذشته است و بر اساس شواهد و اظهارات سرمربیان و مدیران باشگاه های لیگ فزونی قراردادها در فوتبال ایران به 15 تا 20 میلیارد تومان هم افزایش یافته است.

- واقعا فوتبالیست های ایرانی بیچاره شده اند و 206 و 207 سوار می شوند؟ آیا متر و شاخص ثروت بازیکنان ایرانی پارکینگ باشگاه های آن ها است؟ اگر این گونه است پس تصاویر منتشر شده از فوتبالیست ها با خودروهای لوکس چند میلیاردی در خیابان ها و خرید ویلاهای خوش نشین از سوی آن ها غیر واقعی است؟

- آیا فقط بازیکنان فوتبال هستند که از قراردادهای میلیاردی آن ها مالیات و ... کسر می گردد؟ مگر نه اینکه حتی کسر مالیات از حداقل دریافتی 3.5 میلیون تومانی کارکنان و بازنشستگان در سال 1400 با پرداخت تا 35 درصدی مالیات به صورت پلکانی همراه است! حال چگونه انتظار دارید از فوتبالیستی که میلیاردها تومان پول برای یک سال دریافت می نماید کسورات بابت مالیات، درصد پرداختی به سازمان لیگ و ...وجود نداشته باشد؟

رفیعی در بعلاوه می گوید، می دانم این رقم قراردادها عدد کمی نیست و می دانم که مردم ما تحت فشار هستند و مسائل زیاد است، اما شما اصلا نمی توانید این بحث را قاطی کنید با اینکه چرا فوتبالیست ها انقدر پول می گیرند!

- چرا آقای رفیعی؟ دقیقا مردم حق دارند بپرسند که به چه دلیل علی رغم فشار مالی شدید به مردم و اصناف گوناگون کشور که حتی با کسر درامدهای عده زیادی همراه شده و بسیاری به زیر خط فقر رفته اند، فوتبالیست ها باید بی حساب و کتاب و از بیت المال اعداد و ارقام نجومی به جیب بزنند؟

معضلات به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا برای لیگ های معتبر فوتبال جهان باعث کاهش اندازه عایدیها و مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی، شد و تا جایی که شاهد کاهش 30، 40 و 50 درصدی مبالغ قراردادها بودیم اما در فوتبال ایران قراردادها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرد و هرگز حتی یک بازیکن و مربی در فوتبال ایران اعلام نکرد که قراردادش را به خاطر منافع باشگاه و کاهش اندازه عایدیها به دلایلی هم چون حذف بلیت فروشی مسابقات لیگ برتر طی فصل گذشته ناشی از ممنوعیت حضور تماشاگران در استادیوم به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا، کاهش داده و یا حتی افزایش نداده است!

در عین حال اقتصاد ایران طی چند سال گذشته به دلیل شرایط تحریمی و شیوع ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری در تنگنا قرار گرفته است و بسیاری از مشاغل با کاهش شدید عایدیها روبرو شده اند و مشاغل مرتبط با ورزش هم از این مسئله مستثنی نیستند، با این وجود اما فوتبال آن هم در سطح لیگ برتر جهت پر زرق و برق خود را طی می نماید و نه تنها خبری از کاهش و حتی تعدیل رقم قراردادها نیست، بلکه اوضاع به وجود آمده حاکی از آن است که دستمزد بازیکنان و حتی بعضی مربیان به صورت سرسام آوری افزایش یافته است.

دلیل پرداخت این دستمزدهای شگفت آور در لیگ برتر فوتبال ایران که از نظر مالی کاملا شکست خورده است و سالانه میلیاردها تومان در آن بدون بازگشت سرمایه هزینه می گردد، چیست؟ چه تناسبی میان عایدی و هزینه ها در فوتبال ایران وجود دارد؟ به طور حتم بالا بودن رقم قرارداد بازیکنان در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست و با توجه به عایدیزا بودن رشته ورزشی همانند فوتبال و تبدیل آن به یک صنعت مالی، بالا بودن عایدیهای مالی باشگاه های فوتبال که ناشی از حق پخش تلویزیونی فوتبال، تبلیغات محیطی، بلیت فروشی، عایدیهای جانبی نظیر فروش پیراهن و...است، توجیه پذیر به نظر می رسد و باشگاه های خصوصی به هر اندازه که تمایل دارند می توانند دستمزد بازیکنان خود را افزایش دهند. اما این مسئله به هیچ وجه نباید در خصوص باشگاه های دولتی که از بیت المال خرج می نمایند رخ دهد که متاسفانه دقیقا در فوتبال ایران چنین است!

با این حال اما فوتبال کشورکه تار و پود مالی آن از منابع دولتی تامین می گردد، صرفا به حیات خلوتی برای هزینه های بی قید و شرط از سوی مدیرانی تبدیل شده که از فردای کاری خود هم خبر دار نیستند! قطعا شما هم اگر بازیکن فوتبال بودید تمام سعی و کوشش تان را می کردید تا بیشترین عایدی را داشته باشید، سوال بسیار مهم اینکه چرا ساختار و جهت صحیحی در خصوص انعقاد قرارداد با بازیکنان و مربیان در تیم های دولتی وجود ندارد و هرگز هم طی سال های گذشته این رویه اصلاح نشده است؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "میلیاردرهای بیچاره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلیاردرهای بیچاره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید