ادامه فرایند نزولی دلار

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، دلار برای دومین روز متوالی بر مدار نزولی باقی ماند.

ادامه فرایند نزولی دلار

به گزارش وبلاگ ماه موزیک به نقل از رویترز، برخلاف انتظارات، مناسبات دولت جدید هم در آمریکا با چین به گرمی پیش نمی رود و آنتونی بلینکن- وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن چین به سو استفاده از ساز و کارهای بین المللی گفته است کشورش متعهد به دفاع از ارزش های دموکراتیک است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با هشدار به چین گفته است چین باید جوابگوی اعمال خود در منطقه آسیا- اقیانوسیه باشد. امانویل مکرون- رییس جمهور فرانسه در واکنش به تنش های اخیر گفته است اروپا باید از قرار دریافت در جبهه مخالف چین خودداری کند. وی همچنین از توافق اخیر تجاری اتحادیه اروپا با چین دفاع کرد.

در راستای کوشش چین برای کاهش وابستگی دلار و همچنین به حداقل رساندن آسیب ها از تحریم های احتمالی آمریکا بر روی مراودات مالی و بانکی این کشور با دنیا، سوییفت و بانک مرکزی چین موافقت نامه ای را به امضا رساندند که در آن قرار است دو طرف با یکدیگر در راستای افزایش استفاده از سطح یوان در دنیا همکاری نموده و زمینه را برای ورود یوان دیجیتال به نظام مالی مهیا نمایند. شماری از کشورها در ماه های اخیر به کوشش خود برای کاهش وابستگی به دلار شدت بخشیده اند که این مساله تقاضا برای دلار را تحت تاثیر قرار داده است.

دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم دنیای از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم انداز مالی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می گردد. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد نمود اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی نموده است رشد سه ماهه نخست سال جاری اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد و فرایند احیای اقتصاد تا خاتمه سال به طول بیانجامد.

ماریو دراگی- رییس سابق بانک مرکزی اروپا احتمالا نخست وزیر جدید ایتالیا خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد عظیم منطقه یورو گردد. دراگی در بحران مالی سال 2012 و 2013 اروپا که ابتدا از کشورهای غربینظیر اسپانیا و پرتغال شروع شد و سپس به سراسر اروپا سرایت کرد نقشی کلیدی ایفا کرد و از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می گردد.

انگلیس به کانون اصلی جهش کرونا در دنیا تبدیل شده و گونه جدید دارای مقاومت بیشتری نسبت به گونه های قبلی است. تلفات روزانه ناشی از ابتلا به کووید در بسیاری از کشورهای اروپایی بالا باقی مانده و کشورهای اروپایی باید مجددا منتظر کاهش رشد مالی و طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای بازگشت به شرایط پیش از شروع همه گیری باشند. بعضی از مقامات بهداشتی اروپایی هشدار داده اند که هدف واکسیناسیون 70 درصدی شهفرایندان اتحادیه اروپا با فرایند فعلی تا سال 2022 طول خواهد کشید.

دفتر کنترل بودجه کنترل آمریکا در ارزیابی خود از شرایط مالی این کشور پیش بینی نموده رشد مالی سال جاری عظیم ترین اقتصاد دنیا به 4.6 درصد برسد که اگرچه دو درصد کمتر از برآورد قبلی است اما نسبت به رشد سال قبل 8.1 درصد بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر شرایط مالی اروپا کماکان ناامید نماینده باقی مانده و تا خاتمه دسامبر 2020 نرخ بیکاری در منطقه یورو با 0.1 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به 7.5 درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح 8.4 درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است.

وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن اظهار داشت: نرخ بیکاری در این کشور تا خاتمه ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به 2.9 درصد رسیده است. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ژوئیه 2020 تا به امروز بوده است. با در نظر دریافت فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و 4000 نفر برآورد می گردد که 6000 نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال 2019 بوده است.

شرایط مالی کشورهای اروپایی هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد و رشد مالی بسیاری از آن ها در محدوده صفر درصدی یا منفی واقع شده است. اقتصاد آلمان سال 2020 را با رشد منفی پنج درصدی به خاتمه رساند که اگرچه بهتر از عملکرد سال 2009 با رشد منفی 5.7 درصد است اما یکی از بدترین عملنمودهای اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می گردد. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان با سخت خواندن شرایط کنونی گفته است انتظار ندارد تا پیش از سال 2022 اقتصاد آلمان به شرایط قبل از بحران کرونا بازگردد. در سه ماهه چهارم سال قبل نیز رشد مالی آلمان تنها 0.1 درصد بوده است.

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اظهار داشت در سه ماهه چهارم سال 2020، متوسط رشد مالی این کشور منفی 1.3 درصد اندازه گیری شده است که 0.2 درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده قبلی و 19.8 درصد کمتر از رشد مالی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد مالی فرانسه در دوازده ماه منتهی به دسامبر منفی 8.3 درصد اندازه گیری شده است.

تا به امروز بیش از 106 میلیون و 227 هزار و 11 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و 316 هزار و 596 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 472 هزار و 920 نفر، برزیل با 230 هزار و 314 نفر، مکزیک با 164 هزار و 290 نفر، هند با 155 هزار و 28 نفر و انگلیس با 112 هزار و 92 نفر بوده است.

شدت دریافت سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیستم ژانویه با ثبت از 17 هزار و 374 فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از 14 هزار و 117 فوتی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با شرایط فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا نموده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای دنیای را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.06 درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح 90.968 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.112 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت خاتمهی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.43 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.373 دلار مبادله شد. یورو 0.66 درصد بالا رفت و با ماندن در کانال 1.20 به 1.204 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با 0.07 درصد کاهش به 105.383 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.302 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.466 یوان چین اعلام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ادامه فرایند نزولی دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه فرایند نزولی دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید