از انتخاب دل تا عقل!

به گزارش وبلاگ ماه موزیک، تویوتا کمری کنونی از سال 2018 عرضه می گردد و با وجود اینکه در این مرحله بیش از چهار سال سن دارد، اما همچنان استایل و فرم خوب خود را حفظ نموده است. با ارائه مدل تازه کمری در سال 2022، نمونه های کم کارکرد آن می تواند گزین خوبی برای آن دسته از علاقمندانی که نمی خواهند هزینه خرید یک خودروی صفر کیلومتر را بدهند، اما همچنان خواستار خرید خودرویی بی دردسر هستند. در این مقاله ما سعی داریم به نکات مثبت و منفی استایل کمری، و کمی هم مشخصات فنی آن اشاره کنیم.

از انتخاب دل تا عقل!

خطوط افقی جلوپنجره و گریل خودرو، به عریض تر نشان دادن خودرو یاری می نماید. بعلاوه تزئینات کرومی دور جلو پنجره را احاطه نموده که در رنگ های تیره نمود بهتری دارد و حس لاکچری بودن را القا می نماید.

در امتداد طرفین، یک خط شانه قوی Shoulder Line، پنل های ربع جلو و عقب را به هم متصل می نماید، در حالی که از هر دو در عبور می نماید. این عنصر ظاهری تیز با چاشنی شکستن خطوط صاف کناره های کمری یاری می نماید و آن را اسپرت تر نشان می دهد. کروم اطراف پنجره ها را احاطه نموده است، اگرچه کنتراست زیادی به اندازه جلوی آن ایجاد نمی نماید که احتمالاً به علت عبور نور از شیشه است و با تیره تر کردن شیشه ها می توان به حس لوکس بودن بیشتری دست پیدا کنید.

قسمت پشتی کمری با عناصر طراحی آرام تر آن را ایمن می نماید. در حالی که چراغ های عقب LED بزرگ بومرنگ شکل خودنمایی می نمایند، دیفیوزر پلاستیکی مشکی به خصوص در خودروهایی که رنگ تیره تری دارند، با هم ترکیب می شوند، اما در رنگ های روشن تر بیشتر خود را نشان می دهد و اگزوزهای دوبل دوطرف هم واقعی هستند. یکی از نشانه های استایل اصلی، خط کارکتر لاینی است که عقب را به جلو متصل می نماید، یک خط برجسته که تقریباً عرض سپر را طی می نماید.

علی رغم اینکه خودروی مورد بحث ما نمونه XLE است، این کمری از نظر استایل تفاوت چندانی با جایگزین های مقرون به صرفه تر خود ندارد. یکی از فاکتورهای اصلی تفاوت، مجموعه چرخ های 18 اینچی است که از 17 اینچی های موجود در مدل های پایه ارتقا یافته است. علاوه بر این، XLE از چراغ های LED در روز بهره می برد. اگر می خواهید استایل اسپرت تری برای این سدان معقول داشته باشید، به سطوح تریم SE، XSE یا TRD احتیاج دارید.

تفاوت های بیرونی بین XLE ما و یک LE پایه فوراً تعیین نمی گردد، اما فضای داخلی آن ها کیلومترها از هم فاصله دارد. جایگاه های تست نماینده ما از جنس SoftTex تویوتا، چرم مصنوعی برخوردار بودند که حداقل از نظر بصری به چیز واقعی نزدیک می گردد. در حالی که این ماده در لمس بسیار نرم است، بافت صاف و فقدان وزن کلی بصری آن کمی سست به نظر می رسد.

با وجود این، SofTex ارتقاء قابل توجهی نسبت به گزینه های پارچه با احساس خشن موجود در سطوح پایین تر دارد. چرم مصنوعی بعلاوه بخش هایی از داشبورد، پانل درها و سطوح درب را می پوشاند، که این موضوع به این معناست که بیشتر سطوحی که لمس می کنید به جای لاستیک یا پلاستیک سخت از آن استفاده شده، و باعث می گردد فضای داخلی کمی رجحان را داشته باشد.

تویوتا برای مدل سال 2021، صفحه نمایش اطلاعات تفریح 7.0 اینچی را که همسطح با داشبورد قرار داده، به جای صفحه نمایشی با اندازه یکسان که به صورت عمودی بیرون زده بود، انتخاب نموده است، در حالی که بقیه چیدمان تا حد زیادی بدون تغییر باقی می ماند، این یک عنصر به طور قابل توجهی زیبایی داخلی خودرو را تغییر می دهد و خطوط نرم داشبورد را با یک مستطیل برجسته در وسط قطع می نماید. در نتیجه، فضای داخلی کمری، کمی از هم گسیخته به نظر می رسد، گویی که صفحه نمایش فکری بوده است که بعداً به طرح اولیه اضافه شده است!

اگر توانایی خرید مدل 2021 تویوتا کمری را دارید تعیینات فنی آن به توضیح زیر می باشد:

  • تویوتا کمری XLE V6 2021
  • موتور: 3.5 لیتری V6
  • خروجی: 301 اسب بخار / 267 پوند فوت
  • راندمان: 22 شهر / 33 بزرگراه / 26 ترکیبی مایل پیموده در ازای مصرف هر گالن بنزین سوپر
  • قیمت پایه: 25045 دلار + 995 دلار
  • مدل آزمایش شده: 37079 دلار

حال نمونه های قدیمی تر داخل ایران معمولاً دارای موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری با قدرتی کمتر هستند که با کیفیت تویوتا و محدودیت های سرعتی در جاده و شهر ایران، در اصل ماجرا تفاوت چندانی نخواهند داشت، بلکه هزینه سرویس و نگهداری پایین تری نیز دارند.

نگاهی به امکانات و راحتی تویوتا کمری 2021

جدا از ظاهر، فضای داخلی کمری مکانی راحت است. با یک جفت جایگاه جلو با قابلیت تنظیم برقی در 8 جهت، تنظیم آن در موقعیت صحیح جایگاه آسان است. علاوه بر این، جایگاه ها دارای بالشتک های عالی هستند و راحتی خوبی را، حتی در مسافت های طولانی فراهم می نمایند. موقعیت جایگاه ها به این معنی است که ورود و خروج از کمری چالشی نیست. در حالی که جایگاه های گرم شونده به صورت استاندارد در XLE ارائه می شوند، خنک نماینده یک گزینه اضافی اختیاری است.

فضای سر معادل 97.28 سانتیمتری کمری در مقابل رقبا مانند هیوندای سوناتا و کیا اپتیما هر دو 101.6 سانتیمتر یا بیشتر را ارائه می نمایند، که باعث می گردد تویوتا در مقایسه کمی تنگ تر احساس کنید. به طور کلی، جلوی خودرو نسبت به هیوندای یا کیا احساس باز بودن و هوای کمتری دارد، هرچند که این تفاوت ناچیز است.

ردیف دوم کمری برای این کلاس نسبتاً میانه است. با 97.2 سانتیمتر، فضای سر کمی بیشتر از اپتیما یا Sonata مجهز به سانروف (هر کدام 94.9 سانتیمتر) و یک مزیت برتر به شمار میرود و در فضای پا به ترتیب 96.5 سانتیمتر تا 89.4 و 88.4 است. اما اگر واقعاً به فضا احتیاج دارید، فضای پای 102.6 سانتیمتری هوندا آکورد کمبود ناچیز آن در فضای سر را جبران می نماید. در حالی که هر دو ردیف جایگاه نسبتاً نرم هستند، سیستم تعلیق نرم کمری نیز یاری می نماید، که در خیابان های شهری کشورمان ایران، که به خوبی نگهداری نمی شوند و بزرگراه های بزرگ به طور یکسان عالی است.

سیستم تعلیق تعادل خوبی را با یک سواری مجلل به اندازه کافی بدون تکیه بر حالت نرم و لطیف ایجاد می نماید. این امر کمری را تقریباً با سایر رقبای این بخش برابری می نماید و گاهاً بهتر نمود دارد. کمری بعلاوه در حمل و نقل محموله، کمی با مشکل روبرو است. صندوق عقب 427.5 لیتر آن در مقابل رقبا تنگ تر است که همگی دارای 453 لیتر یا بیشتر هستند.

تویوتا کمری 2021 حتی در ابتدایی ترین شکلش مجهز به تجهیزات خوبی است. به طور استاندارد، یک صفحه نمایش اطلاعات تفریح 7.0 اینچی با اتصال سیمی Apple Car play و Android Auto دارید. با این حال، صفحه نمایش 9.0 اینچی بزرگتر در خودروی تست ما به صورت استاندارد در XLE و XSE ارائه می گردد، اما در LE، SE و TRD اختیاری است.

در حالی که کار با صفحه نمایش لمسی بزرگتر به علت نزدیکی به راننده آسان است، اما همچنان کوچکتر از دستگاه های 10.25 اینچی موجود در کیا اپتیما و هیوندای سوناتا است. علاوه بر این، صفحه نمایش کمری کمی نماید به نظر می رسد، بنابراین جابه جایی در بسیاری از صفحات و منوهای سیستم اطلاعات تفریح می تواند گاهی اوقات تجربه ای با تأخیر باشد. بعلاوه در مقایسه با نمایشگرهای هیوندای سوناتا و کیا اوپتیما، وضوح کلی افت واضحی دارد. همین امر در خصوص ابزارهای آنالوگ جلوی راننده نیز صدق می نماید. در حالی که مطمئناً به نظر می رسد که برای ماندگاری ساخته شده اند، اما قدیمی به نظر می رسند. در مقابل، بیشتر رقبا اکنون نوار ابزار کاملا دیجیتالی را با این قیمت و بعلاوه صفحه نمایش لمسی مرکزی با اندازه 10 اینچ یا بیشتر ارائه می دهند.

تویوتا کمری XLE مدل 2021 ما دارای قوی ترین موتور در کلاس خود است، یک موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی که 301 اسب بخار قدرت و 267 پوند فوت فراوری می نماید. این افزایش قابل توجهی نسبت به مدل پایه چهار سیلندر و قدرت 203 اسب بخار و 186 پوند فوت آن است. تمام این نیرو به وسیله یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می گردد.

کمری با موتور V6 سریع است. در حالی که فاقد گشتاور پایین رقبای توربوشارژر است، اما از نظر عملکرد میان رده قوی است. در کنار قدرت، موتور تنفس طبیعی صدایی را ارائه می نماید که در هنگام شتاب گیری های سخت به داخل کابین نفوذ می نماید، اما در بقیه زمان ها آرام باقی می ماند. البته باید اشاره نمود که همین مورد کلید موفقیت تویوتا در دوام و عمر بالای خودروهایش است. با این حال، کمری از نظر تفریح همچنان لذت رانندگی تا حدی ضعیف است. فرمان فوق العاده سبک آن بازخورد زیادی ارائه نمی نماید و شاسی آن به اندازه آنچه در مزدا 6 یا هوندا آکورد دریافت می کنید، احساس نمی کنید.

بعلاوه در خصوص مسائل ایمنی باید متذکر شد که کمری، مانند بیشتر تویوتاها، برای ارائه مجموعه ای از استانداردهای تجهیزات ایمنی فعال، به وسیله سیستم Toyota Safety Sense، ساخته شده است. هر کمری دارای ترمز اضطراری اتوماتیک با تشخیص عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط، نوربالای اتوماتیک، یاری ردیابی خطوط و تشخیص علائم ترافیکی است.

سیستم کروز کنترل تطبیقی با سرعت کامل در جاده به خوبی کار می نماید و فاصله ثابتی با خودروهای زیر را حفظ می نماید. ردیابی خطوط اضافه شده مفید است، اما کمری در پیچ های بزرگراه و در مسیرهای ناتعیین به اندازه هیوندای یا سیستم یاریی رانندگی در بزرگراه کیا مطمئن نیست.

خودروی مورد تست ما بعلاوه دارای مانیتورینگ نقطه کور با هشدار ترافیک متقاطع عقب است، یک گزینه اضافی اختیاری در سطوح تریم LE و SE، اما استاندارد در XLE، XSE، و TRD. پیشنهادات ایمنی کمری کاملاً مطابق با آنچه رقبای آن ارائه می دهند همسان است و هیچ کدام به طور استاندارد به شما نظارت بر نقاط کور نمی دهند، پس این ابزارک ها برای رانندگی بهتر است و همچنان شما مانند قبل باید از احتیاط در رانندگی استفاده کنید!

خرید و فروش و قیمت تویوتا کمری

کلام آخر

شاید تویوتا کمری زیبایی خودروهایی مانند مزدا 6 را نداشته باشد، شاید سواری لذت بخش هوندا آکورد را به شما ندهد، و اینکه برای خرید آن باید مبلغ بیشتری را نسبت به کیا اپتیما پرداخت کنید، اما در عین حال تمام موارد بالا را در حد متعادلی دارد، تمام عناصر موتور و گیربکس و تعلیق و یاری فنر آن به نحوی طراحی شده است که شما احتیاج کمتری به تعمیر و سرویس دارید.

هزینه های نگهداری پایین تری دارد و نمونه های آن با 200 هزار کیلومتر کارکرد آن استهلاک کمتری نسبت به رقبا با همان اندازه کارکرد را دارد. به عبارت بهتر رقبا انتخاب دل هستند و تویوتا کمری انتخاب عقل است…

منبع: بلاگ دیوار

به "از انتخاب دل تا عقل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از انتخاب دل تا عقل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید